• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استنباط واژگانی و یادگیری کلمات: مقایسه ی تأثیر تمرین لغت و ارزشیابی پویای گروهی

    (ندگان)پدیدآور
    بهراملو, خسروعبادی, ساماناسماعیلی, عادل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    502.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش مقایسه­ی تأثیر تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی بر میزان واژه­آموزی، از طریق استنباط واژگانی است. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، از میان دانش­آموزان ترک‌زبان سه مدرسه­ی ابتدایی پسرانه در مناطق روستایی شهرستان ارومیه، ۴۲ فارسی­آموز انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار داده شدند. چهار متن انتخاب شد که درمجموع حاوی ۲۰ کلمه ناآشنا بود. فراگیران روزی یک متن را خواندند و به پرسش­های درک­مطلب آن پاسخ دادند. پس از خواندن هر متن، فراگیران گروهِ «ارزشیابی پویا» به استنباط معنای واژه­های ناآشنا پرداختند و یک‌بار دیگر متن را خواندند. فراگیران گروهِ «تمرین واژه» برای هر واژه­ی ناآشنا دو تمرین انجام دادند. فراگیران گروه «ارزشیابی پویا به­علاوه­­ی تمرین واژه» به استنباط معنای واژه­های ناآشنا پرداختند و برای هر واژه­ی ناآشنا یک تمرین انجام دادند. یک روز پیش از مداخله، پیش‌آزمون واژه­های ناآشنا برگزار شد. یک روز و یک ماه پس از مداخله، به ترتیب پس‌آزمون‌های یادگیری و یادداری واژه­های ناآشنا برگزار گردیدند. نتایج تحلیل مانووا نشان داد که در آزمون‌های یادگیری و یادداری، میانگین­ گروه­های «ارزشیابی پویا» و «تمرین واژه» تفاوت معناداری نداشتند؛ ولی میانگین گروه «ارزشیابی پویا به­علاوه­ی تمرین واژه» به‌طور معناداری از میانگین‌های دو گروه دیگر بالاتر بود. با بررسی یافته­ها این نتیجه گرفته شد که تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی تأثیر تقریباً یکسانی بر واژه­آموزی از طریق استنباط واژگانی دارند؛ ولی استفاده هم‌زمان از این دو شیوه، واژه­آموزی بیشتری را به دنبال دارد.
    کلید واژگان
    استنباط واژگانی
    یادگیری کلمات
    تمرین واژگان
    ارزشیابی پویا
    ارزشیابی پویای گروهی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازی
    دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازی
    کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.1592
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1592.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208230

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب