استنباط واژگانی و یادگیری کلمات: مقایسه ی تأثیر تمرین لغت و ارزشیابی پویای گروهی
(ندگان)پدیدآور
بهراملو, خسروعبادی, ساماناسماعیلی, عادلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش مقایسهی تأثیر تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی بر میزان واژهآموزی، از طریق استنباط واژگانی است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، از میان دانشآموزان ترکزبان سه مدرسهی ابتدایی پسرانه در مناطق روستایی شهرستان ارومیه، ۴۲ فارسیآموز انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار داده شدند. چهار متن انتخاب شد که درمجموع حاوی ۲۰ کلمه ناآشنا بود. فراگیران روزی یک متن را خواندند و به پرسشهای درکمطلب آن پاسخ دادند. پس از خواندن هر متن، فراگیران گروهِ «ارزشیابی پویا» به استنباط معنای واژههای ناآشنا پرداختند و یکبار دیگر متن را خواندند. فراگیران گروهِ «تمرین واژه» برای هر واژهی ناآشنا دو تمرین انجام دادند. فراگیران گروه «ارزشیابی پویا بهعلاوهی تمرین واژه» به استنباط معنای واژههای ناآشنا پرداختند و برای هر واژهی ناآشنا یک تمرین انجام دادند. یک روز پیش از مداخله، پیشآزمون واژههای ناآشنا برگزار شد. یک روز و یک ماه پس از مداخله، به ترتیب پسآزمونهای یادگیری و یادداری واژههای ناآشنا برگزار گردیدند. نتایج تحلیل مانووا نشان داد که در آزمونهای یادگیری و یادداری، میانگین گروههای «ارزشیابی پویا» و «تمرین واژه» تفاوت معناداری نداشتند؛ ولی میانگین گروه «ارزشیابی پویا بهعلاوهی تمرین واژه» بهطور معناداری از میانگینهای دو گروه دیگر بالاتر بود. با بررسی یافتهها این نتیجه گرفته شد که تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی تأثیر تقریباً یکسانی بر واژهآموزی از طریق استنباط واژگانی دارند؛ ولی استفاده همزمان از این دو شیوه، واژهآموزی بیشتری را به دنبال دارد.
کلید واژگان
استنباط واژگانییادگیری کلمات
تمرین واژگان
ارزشیابی پویا
ارزشیابی پویای گروهی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازیدانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه رازی
کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
شاپا
2322-53942676-3354




