طراحی انگارهی نظری برنامهی درسی با رویکرد کارآفرینی برای درس فارسی دورهی ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
مدرسی سریزدی, آسیه الساداتنادری, عزت اللهسیف نراقی, مریماحقر, قدسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق ارائهی الگوی برنامه درسی کارآفرینمحور در درس فارسی دورهی ابتدایی میباشد. چراکه اهمّیت و جایگاه زبان فارسی بهعنوان پیامآور جلال و عظمت فرهنگ ایرانی و حافظ وحدت و هویت ملیّ، بر کسی پوشیده نیست و کتاب درسی فارسی، در عین حال که عمدهترین  منبع   یادگیری  فراگیران  در زمینهی «خواندن»  و «پرورش مهارتهای درک مطلب»  است؛ ایفاگر نقشها و فعالیتهای گوناگون برای تحقق اهداف و مهارتهای زندگی است تا با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در زندگی افراد، دانشآموزان را برای زیستن متعالی آماده کند و در جهت تقویت مهارت و نگرش کارآفرینانهی آنان نقش مؤثری ایفا کند. این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، تحلیلی و زمینهای میباشد. در این مقاله، بررسی مطالعات انجام شده در زمینهی کارآفرینی، طراحی برنامهی درسی (بهطور خاص برنامهی درسی درس فارسی) و نظریههای مختلف صاحبنظران، منجر به ایجاد یک دیدگاه نظری در مورد برنامهی درسی مبتنی بر مؤلفههای کارآفرینی در درس فارسی گردیده است که در قالب الگوی برنامهی درسی طراحی شده به برنامهریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد میشود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامهی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسشنامهای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخها نشان میدهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب میباشد.
کلید واژگان
برنامهی درسیدرس فارسی
کارآفرینی
الگو
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی- گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهراناستاد گروه علوم تربیتی- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
استاد گروه علوم تربیتی- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- پژوهشگاه مطالعات
شاپا
2322-53942676-3354




