• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره یک- پیاپی 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره یک- پیاپی 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی انگاره‌ی نظری برنامه‌ی درسی با رویکرد کارآفرینی برای درس فارسی دوره‌ی ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    مدرسی سریزدی, آسیه الساداتنادری, عزت اللهسیف نراقی, مریماحقر, قدسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1001.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق ارائه­ی الگوی برنامه درسی کارآفرین­محور در درس فارسی دوره­ی ابتدایی می­باشد. چراکه اهمّیت و جایگاه زبان فارسی به­عنوان پیام­آور جلال و عظمت فرهنگ ‌ایرانی و حافظ وحدت و هویت ملیّ، بر کسی پوشیده نیست و کتاب درسی فارسی، در عین حال که عمده­ترین  منبع   یادگیری  فراگیران  در زمینه­ی «خواندن»  و «پرورش مهارت‌های درک مطلب»  است؛ ‌ایفاگر نقش‌ها و فعالیت‌های گوناگون برای تحقق اهداف و مهارت‌های زندگی است تا با توجه به اهمیت دوره­ی ابتدایی در زندگی افراد، دانش‌آموزان را برای زیستن متعالی آماده کند و در جهت تقویت مهارت و نگرش کارآفرینانه­ی آنان نقش مؤثری ‌ایفا کند. ‌این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، تحلیلی و زمینه‌ای می‌باشد. در ‌این مقاله، بررسی مطالعات انجام شده در زمینه­ی کارآفرینی، طراحی برنامه­ی درسی (به­طور خاص برنامه­ی درسی درس فارسی) و نظریه‌های مختلف صاحب‌نظران، منجر به ‌ایجاد یک دیدگاه نظری در مورد برنامه­ی درسی مبتنی بر مؤلفه‌های کارآفرینی در درس فارسی گردیده است که در قالب الگوی برنامه­ی درسی طراحی شده به برنامه­ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامه­ی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسش­نامه­ای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخ­ها نشان می­دهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفه­های دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب می‌باشد.
    کلید واژگان
    برنامه‌ی درسی
    درس فارسی
    کارآفرینی
    الگو

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی- گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
    استاد گروه علوم تربیتی- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
    استاد گروه علوم تربیتی- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
    دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- پژوهشگاه مطالعات

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1477
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1477.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208221

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب