| dc.contributor.author | خدادادیان, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابطحی, سید مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:53:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:53:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:53:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:53:01Z | |
| dc.date.issued | 2016-11-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-09-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-06-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خدادادیان, مهدی, ابطحی, سید مهدی. (1395). هوش فرهنگی و یادگیری مهارتهای زبان فارسی در فارسی آموزان غیرایرانی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 5(12), 123-142. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5394 | |
| dc.identifier.issn | 2676-3354 | |
| dc.identifier.uri | http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1179.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208194 | |
| dc.description.abstract | در پی گسترش فرایند جهانی شدن، حضور و زندگی در سایر کشورها و به تبع آن، تعامل با مردمی که فرهنگ و آداب و رسومی متفاوت دارند، به چالشی بدل گردید که حوزههای مختلفی همچون تجارت جهانی، روابط بینالملل، آموزش زبان و غیره را درگیر نمود. تلاش جوامع انسانی برای به حداقل رساندن این چالش، منجر به ظهور مفاهیم و راهکارهایی شد که پیدایش مفهوم هوش فرهنگی از آن جمله است. پژوهش حاضر نیز در زمرهی پژوهشهایی محسوب میگردد که قصد دارد با اندازهگیری هوش فرهنگی فارسیآموزان غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، به بررسی رابطهی میان این مفهوم با پیشرفت تحصیلی آنان در چهار مهارت زبانی بپردازد. به همین منظور، 124 نفر از زبانآموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) از میان 260 زبانآموزی که به تازگی دورهی پایهی زبان فارسی را گذرانده بودند، به روش تصادفی بهعنوان آزمودنیهای پژوهش انتخاب گردیدند و سپس با اندازهگیری میزان هوش فرهنگی آنان از طریق پرسشنامهی هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2007)، به تحلیل رابطهی میان مؤلفههای چهارگانهی فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاریِ هوش فرهنگی با میزان پیشرفت تحصیلی زبانآموزان در قالب نمرات پایانی چهار مهارت زبانی آنان در مرکز آموزش زبان فارسی پرداخته شد. علاوه بر این، در این پژوهش، همبستگی میان هوش فرهنگی و مؤلفههای آن و مهارتهای زبانی زبانآموزان بر حسب جنسیت و سطح تحصیلات آزمودنیها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از این است که: 1- رابطهی معناداری میان مهارت خواندن با هوش فرهنگی و دو مؤلفهی رفتاری و فراشناختی آن، همچنین میان مهارت شنیدن با هوش فرهنگی و مؤلفهی رفتاری آن وجود دارد. 2- میان مهارت خواندن و معدل کل مهارتها با هوش فرهنگی در گروه مردان آزمودنی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. 3- دو مهارت خواندن و شنیدن با هوش فرهنگی در گروه آزمودنیهای فاقد تحصیلات دانشگاهی، دارای رابطهی مثبت و معناداری هستند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 566 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Khomeini International University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages | en_US |
| dc.subject | هوش فرهنگی | fa_IR |
| dc.subject | مؤلفههای هوش فرهنگی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای زبانی | fa_IR |
| dc.subject | فارسیآموزان غیرایرانی | fa_IR |
| dc.title | هوش فرهنگی و یادگیری مهارتهای زبان فارسی در فارسی آموزان غیرایرانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 142 | |