نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخدادادیان, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorابطحی, سید مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:53:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:53:01Z
dc.date.available1399-07-09T01:53:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:53:01Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-06en_US
dc.date.submitted1395-06-16fa_IR
dc.identifier.citationخدادادیان, مهدی, ابطحی, سید مهدی. (1395). هوش فرهنگی و یادگیری مهارت‏های زبان فارسی در فارسی ‏آموزان غیرایرانی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 5(12), 123-142.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1179.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208194
dc.description.abstractدر پی گسترش فرایند جهانی شدن، حضور و زندگی در سایر کشورها و به تبع آن، تعامل با مردمی که فرهنگ و آداب و رسومی متفاوت دارند، به چالشی بدل گردید که حوزه‏های مختلفی همچون تجارت جهانی، روابط بین‏الملل، آموزش زبان و غیره را درگیر نمود. تلاش جوامع انسانی برای به حداقل رساندن این چالش، منجر به ظهور مفاهیم و راهکارهایی شد که پیدایش مفهوم هوش فرهنگی از آن جمله است. پژوهش حاضر نیز در زمره‏ی پژوهش‏هایی محسوب می‏گردد که قصد دارد با اندازه‏گیری هوش فرهنگی فارسی‏آموزان غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره)، به بررسی رابطه‏ی میان این مفهوم با پیشرفت تحصیلی آنان در چهار مهارت زبانی بپردازد. به همین منظور، 124 نفر از زبان‏آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره) از میان 260 زبان‏آموزی که به تازگی دوره‏ی پایه‏ی زبان فارسی را گذرانده بودند، به روش تصادفی به­عنوان آزمودنی‏های پژوهش انتخاب گردیدند و سپس با اندازه‏گیری میزان هوش فرهنگی آنان از طریق پرسش‏نامه‏ی هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2007)، به تحلیل رابطه‏ی میان مؤلفه‏های چهارگانه‏ی فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاریِ هوش فرهنگی با میزان پیشرفت تحصیلی زبان‏آموزان در قالب نمرات پایانی چهار مهارت زبانی آنان در مرکز آموزش زبان فارسی پرداخته شد. علاوه بر این، در این پژوهش، همبستگی میان هوش فرهنگی و مؤلفه‏های آن و مهارت­های زبانی زبان‏آموزان بر حسب جنسیت و سطح تحصیلات آزمودنی‏ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از این است که:     1- رابطه‏ی معناداری میان مهارت خواندن با هوش فرهنگی و دو مؤلفه‏ی رفتاری و فراشناختی آن، همچنین میان مهارت شنیدن با هوش فرهنگی و مؤلفه‏ی رفتاری آن وجود دارد. 2- میان مهارت خواندن و معدل کل مهارت­ها با هوش فرهنگی در گروه مردان آزمودنی رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد. 3- دو مهارت خواندن و شنیدن با هوش فرهنگی در گروه آزمودنی‏های فاقد تحصیلات دانشگاهی، دارای رابطه­ی مثبت و معناداری هستند.fa_IR
dc.format.extent566
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectهوش فرهنگیfa_IR
dc.subjectمؤلفه‏های هوش فرهنگیfa_IR
dc.subjectمهارت‏های زبانیfa_IR
dc.subjectفارسی‏آموزان غیرایرانیfa_IR
dc.titleهوش فرهنگی و یادگیری مهارت‏های زبان فارسی در فارسی ‏آموزان غیرایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین ‏المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین ‏المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue12
dc.citation.spage123
dc.citation.epage142


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد