نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبادی, سامانfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی مرجل, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:57Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:57Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-18en_US
dc.date.submitted1394-01-29fa_IR
dc.identifier.citationعبادی, سامان, ابراهیمی مرجل, بهمن. (1394). بازنمایی جنسیت در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان: مطالعه ی موردی جلد دوم و سوم مجموعه‌‌ی «فارسی بیاموزیم». پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 4(10), 27-46.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_748.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208170
dc.description.abstractکتاب‌های آموزش زبان، چه در حوزه‌ی آموزش زبان اول به کودکان و نوجوانان و چه در حوزه‌ی آموزش زبان دوم، می‌توانند به‌عنوان ابزاری مؤثر در انتقال ارزش‌ها، باورها، اعتقادات و دیدگاه مؤلفان‌شان به مسائل مختلف همچون مقوله‌ی جنسیت، محسوب شوند. بنابراین، توجه به بازنماییِ متعادل و برابرِ مصادیق و نمودهای جنسیتی در طراحی منابع آموزشی می‌تواند مسأله‌ای حائز اهمیت باشد. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر سعی دارد که به بررسی نوع و میزان سوگیری جنسیتی در جلدهای دوم و سوم از مجموعه کتاب­های آموزش زبان فارسی، با عنوان«فارسی بیاموزیم» (ذوالفقاری و همکاران، 1386) بپردازد. در این پژوهش، کتاب‌های مذکور که در سطح میانی به فارسی­‌آموزان غیرفارسی­زبان تدریس می­شوند، از لحاظ زبان جنسیتی در چهار مقوله‌ی «بازنمایی»، «تقدم در عبارت»، «تقدم در شغل» و « تقدم در نوع فعالیت­» به صورت کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که در منابع مورد تحلیل، بازنمایی جنسیتی به صورت نامتوازن لحاظ ­شده است و تعداد زنان در چهار مقوله­ی مورد پژوهش کمتر از انتظار است و تنها حضور آنها در نقش­های سنتی پررنگ نشان داده شده است. در واقع، نتایج پژوهش این حقیقت را بیان می­کند که برنامه­ی درسی آموزش زبان فارسی نیازمند بازبینی جدی، از نظر بازنمایی جنسیتی می­باشد.fa_IR
dc.format.extent534
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectبازنمایی جنسیتfa_IR
dc.subjectتقدم در عبارتfa_IR
dc.subjectتقدم در شغلfa_IR
dc.subjectتقدم در نوع فعالیتfa_IR
dc.subjectمجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم»fa_IR
dc.titleبازنمایی جنسیت در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان: مطالعه ی موردی جلد دوم و سوم مجموعه‌‌ی «فارسی بیاموزیم»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue10
dc.citation.spage27
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد