• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 4, شماره یک - پیاپی9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 4, شماره یک - پیاپی9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    توصیف و تحلیل مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» بر اساس الگوی لیتل‌جان (2011)

    (ندگان)پدیدآور
    رشیدی, ناصراله‌یار, فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.026 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مواد درسی به تسهیل فرایند یادگیری کمک می‌کنند و ارزیابی آن‌ها با هدف انتخاب منبع آموزشی یا اتخاذ راهکارهای انطباق‌پذیری صورت می‌گیرد. دراین پژوهش «تحلیل ماده‌ی درسی» به عنوان فرایندی ضروری، و نه کافی، در ارزیابی مورد توجه قرار گرفته، و مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» بر اساس الگوی سه‌ مرحله‌ایِ لیتل‌جان (2011) تحلیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه‌ی توصیفی تحلیلی از اصول زیربنایی مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» با استفاده از تحلیل محتوا و به ویژه تحلیل تکالیف موجود بوده است. یافته‌ها نشان داد که این مجموعه علاوه بر الزام زبان‌آموزان به تولید برونداد (در قالب پاره‌گفتار)، به نقش‌آفرینی مستقل و محدود آن‌ها دراین فرایند توجه داشته‌ است. این ویژگی و توجه به معنا، ارائه‌ی متون اصیل، مرور بروندادهای قبل، تأکید بر تعامل، توجه به فعالیت‌های ذهنی متنوع، سهولت در دسترسی به واژه‌ها و انعطاف‌پذیری در دست‌یابی به مسیر آموزشی و مشارکت کلاسی از نقاط قوت این مجموعه ‌به شمار می‌رود. در عین حال این مجموعه به بروندادهای فراجمله و مهارت شنیداری کم توجه بوده و فاقد انسجام موضوعی است. علاوه بر این، ناکافی بودن فهرست مطالبِ این مجموعه، مطالعه‌ی شخصی را دشوار می‌کند. سایر ویژگی‌های این مجموعه که ارزش آن‌ها در بافت‌های آموزشی مختلف متفاوت است، عبارتند از: «تأمین درونداد، الزام زبان‌آموز به ابراز عقاید و اطلاعات شخصی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط در واژه‌نامه‌ها و در آموزش نشانه‌ها، توجه به موضوعات فرهنگی تاریخی و ادبی ِ ایران در کنار نیازهای ارتباطی روزمره و کم‌توجهی به مهارت نوشتاری».
    کلید واژگان
    ارزیابی کتاب درسی
    الگوی لیتل‌جان
    فارسی بیاموزیم

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2015-03-21
    1394-01-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استاد آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه شیراز
    دانش‌آموخته‌ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان- دانشگاه شیراز

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_948.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208163

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب