توصیف و تحلیل مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس الگوی لیتلجان (2011)
(ندگان)پدیدآور
رشیدی, ناصرالهیار, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مواد درسی به تسهیل فرایند یادگیری کمک میکنند و ارزیابی آنها با هدف انتخاب منبع آموزشی یا اتخاذ راهکارهای انطباقپذیری صورت میگیرد. دراین پژوهش «تحلیل مادهی درسی» به عنوان فرایندی ضروری، و نه کافی، در ارزیابی مورد توجه قرار گرفته، و مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس الگوی سه مرحلهایِ لیتلجان (2011) تحلیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائهی توصیفی تحلیلی از اصول زیربنایی مجموعهی «فارسی بیاموزیم» با استفاده از تحلیل محتوا و به ویژه تحلیل تکالیف موجود بوده است. یافتهها نشان داد که این مجموعه علاوه بر الزام زبانآموزان به تولید برونداد (در قالب پارهگفتار)، به نقشآفرینی مستقل و محدود آنها دراین فرایند توجه داشته است. این ویژگی و توجه به معنا، ارائهی متون اصیل، مرور بروندادهای قبل، تأکید بر تعامل، توجه به فعالیتهای ذهنی متنوع، سهولت در دسترسی به واژهها و انعطافپذیری در دستیابی به مسیر آموزشی و مشارکت کلاسی از نقاط قوت این مجموعه به شمار میرود. در عین حال این مجموعه به بروندادهای فراجمله و مهارت شنیداری کم توجه بوده و فاقد انسجام موضوعی است. علاوه بر این، ناکافی بودن فهرست مطالبِ این مجموعه، مطالعهی شخصی را دشوار میکند. سایر ویژگیهای این مجموعه که ارزش آنها در بافتهای آموزشی مختلف متفاوت است، عبارتند از: «تأمین درونداد، الزام زبانآموز به ابراز عقاید و اطلاعات شخصی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط در واژهنامهها و در آموزش نشانهها، توجه به موضوعات فرهنگی تاریخی و ادبی ِ ایران در کنار نیازهای ارتباطی روزمره و کمتوجهی به مهارت نوشتاری».
کلید واژگان
ارزیابی کتاب درسیالگوی لیتلجان
فارسی بیاموزیم
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استاد آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه شیرازدانشآموختهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان- دانشگاه شیراز
شاپا
2322-53942676-3354




