• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 2, شماره سه- پیاپی 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 2, شماره سه- پیاپی 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر عمق خط بر خطاهای املایی دانش‌آموزان آذری‌زبان

    (ندگان)پدیدآور
    رستمی, اعظمرفیعی, عادل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    744.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقاله‌ی حاضر، تأثیر عمق خط بر خطاهای املای فارسیِ دانش­آموزان آذری‌زبان را بررسی می­کند. در این پژوهش، مفهوم «عمق خط» با مقیاس «آوایی­شدگی» مورد سنجش قرار خواهد گرفت و در این راستا، از مطالعه‏ی اسپنسر (1999) به منظور محاسبه­ی این عامل استفاده می‌شود. داده­های به­کار رفته در این مطالعه از میان 125 برگه‌ی­ آزمون نهایی املای دانش­آموزان در چهار مدرسه‌ی راهنمایی دخترانه­ی شهر زنجان استخراج شده است که به ­صورت کمّی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته­اند. در این بررسی، پس از ثبت تمامی خطاهای املایی، فهرستی از آنها ارائه خواهد شد. این خطاها که 20 واژه را شامل می­شود، در تحلیل آماری مربوط به سنجشِ «عمق خط» با مقیاس «آوایی­شدگی» مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرضیه­ی تحقیق حاضر با توجه به مطالعه­ی اسپنسر، حاکی از وجود ارتباط بین عامل عمق خط (آوایی­شدگی) و خطاهای املایی است. نتایج حاصل از این پژوهش، عدم تحقق این فرضیه را نشان می‌دهد و چنین بیان می­کند که این عامل، تأثیری در ایجاد خطاهای املایی دانش­آموزان مورد مطالعه نداشته است.
    کلید واژگان
    خطاهای املایی
    عمقِ خط
    آوایی شدگی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2013-11-22
    1392-09-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان - دانشگاه اصفهان
    استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_527.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208129

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب