• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کنش‏ گفتاریِ درخواست: مقایسه‏ی فارسی‏زبانان و فارسی‏آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    مدرسی‏تهرانی, یحییتاجعلی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    542.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله به مقایسه­ی میزان و نوع راهبردهای مستقیم، غیرمستقیم، و تعدیل­های حاشیه­ای به‏کار رفته توسط فارسی­زبانان و فارسی­آموزان در کنش­ گفتاریِ درخواست،­ در بافت­های مختلف (با در نظر گرفتن میزان رسمیت، میزان آشنایی با مخاطب، و اهمیت موضوعِ درخواست) می­پردازد.داده­های این پژوهش، از طریق آزمون تکمیل گفتمان و مشاهده­ی مستقیم گردآوری شده­ است. 80 فارسی­زبان و 80 فارسی‌آموز 20 تا 30 ساله در دو سطح زبانی در این آزمون شرکت کردند. نتایج نشان ‌دادند که رابطه­ی معناداری بین میزان رسمیت و اهمیت موضوع درخواست، و میزان استفاده از تعدیل­های حاشیه­ای در درخواست­های زبان­آموزان­ وجود ندارد. البته زبان‏آموزان، بسته به میزان آشنایی با مخاطب، از تعدیل‌های حاشیه­ای استفاده می‌کنند. این در حالی است که فارسی­زبانان، بسته به هر سه متغیر، عملکرد متفاوتی دارند و این نشان­دهنده­ی آن است که فارسی­آموزان از راهبردهای متناسب با موقعیت‏های مختلف آگاهی ندارند. از یافته‌های این پژوهش در زمینه‌ی آموزش زبان فارسی به این صورت می‌توان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیت‏های کلاسی باید به نحوی باشند که فارسی­آموزان را برای موقعیت­های گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهره‏گیری نمایند.
    کلید واژگان
    توانش منظورشناختی
    درخواست
    درخواست مستقیم
    درخواست غیرمستقیم
    تعدیل حاشیه ای (درونی/ بیرونی)

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استاد جامعه‏شناسی زبان- پژوهشگاه علوم انسانی تهران
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_235.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208095

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب