کنش گفتاریِ درخواست: مقایسهی فارسیزبانان و فارسیآموزان
(ندگان)پدیدآور
مدرسیتهرانی, یحییتاجعلی, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به مقایسهی میزان و نوع راهبردهای مستقیم، غیرمستقیم، و تعدیلهای حاشیهای بهکار رفته توسط فارسیزبانان و فارسیآموزان در کنش گفتاریِ درخواست، در بافتهای مختلف (با در نظر گرفتن میزان رسمیت، میزان آشنایی با مخاطب، و اهمیت موضوعِ درخواست) میپردازد.دادههای این پژوهش، از طریق آزمون تکمیل گفتمان و مشاهدهی مستقیم گردآوری شده است. 80 فارسیزبان و 80 فارسیآموز 20 تا 30 ساله در دو سطح زبانی در این آزمون شرکت کردند. نتایج نشان دادند که رابطهی معناداری بین میزان رسمیت و اهمیت موضوع درخواست، و میزان استفاده از تعدیلهای حاشیهای در درخواستهای زبانآموزان وجود ندارد. البته زبانآموزان، بسته به میزان آشنایی با مخاطب، از تعدیلهای حاشیهای استفاده میکنند. این در حالی است که فارسیزبانان، بسته به هر سه متغیر، عملکرد متفاوتی دارند و این نشاندهندهی آن است که فارسیآموزان از راهبردهای متناسب با موقعیتهای مختلف آگاهی ندارند. از یافتههای این پژوهش در زمینهی آموزش زبان فارسی به این صورت میتوان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیتهای کلاسی باید به نحوی باشند که فارسیآموزان را برای موقعیتهای گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهرهگیری نمایند.
کلید واژگان
توانش منظورشناختیدرخواست
درخواست مستقیم
درخواست غیرمستقیم
تعدیل حاشیه ای (درونی/ بیرونی)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی زبان- پژوهشگاه علوم انسانی تهرانکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




