• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهرستان اسلامشهر

    (ندگان)پدیدآور
    کیومرثی, فیروزشریفی درآمدی, پرویزکامکاری, کامبیز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر به «ویژگی­های روان­سنجی نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش   رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستانی شهرستان اسلامشهر»   پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاس­های   سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستانی شهرستان اسلامشهر دارای ویژگی­های   روان­سنجی مطلوب است؟ پژوهش حاضر در حیطه طرح­های  روان­سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی   دانش­آموزان   پیش­دبستانی شهرستان اسلامشهر تشکیل می­دهند. در این پژوهش با   پیروی از روش نمونه­گیری خوشه­ای تعداد 120 نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند و از   نسخه   دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز به­عنوان ابزار استفاده شده است   که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی بوده است. در نهایت، یافته­های   تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز با   استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون   دارای ضرایب بالاتر از 88/0 بوده که نشان­دهنده تجانس درونی مطلوب و ضریب ثبات   89/0 که نشان­دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می­باشد. همچنین، نسخه دوم مقیاس­های   سنجش هوش رینولدز در مقیاس­های هوش سیال و هوش متبلور با   هوشبهرهای دانش، کلامی و کل از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه   دارای روایی ملاکی (از نوع همزمان) باشد. در نهایت، با استفاده از تحلیل عامل   سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که باید «هوش سیال» و «هوش متبلور» را در یک   عامل به­عنوان «نیمرخ هوشی» مدنظر قرار داد
    کلید واژگان
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز
    دانش‌آموزان پیش‌دبستانی
    شهرستان اسلامشهر

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، ایران
    دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی
    دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1671.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204859

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب