| dc.contributor.author | کیومرثی, فیروز | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی درآمدی, پرویز | fa_IR |
| dc.contributor.author | کامکاری, کامبیز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:43:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:43:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:43:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:43:13Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-04-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-01-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیومرثی, فیروز, شریفی درآمدی, پرویز, کامکاری, کامبیز. (1398). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر. روان سنجی, 8(30), 135-159. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://jpsy.riau.ac.ir/article_1671.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204859 | |
| dc.description.abstract | در پژوهش حاضر به «ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ پژوهش حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر تشکیل میدهند. در این پژوهش با پیروی از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 120 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و از نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی بوده است. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون دارای ضرایب بالاتر از 88/0 بوده که نشاندهنده تجانس درونی مطلوب و ضریب ثبات 89/0 که نشاندهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور میباشد. همچنین، نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در مقیاسهای هوش سیال و هوش متبلور با هوشبهرهای دانش، کلامی و کل از نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاکی (از نوع همزمان) باشد. در نهایت، با استفاده از تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که باید «هوش سیال» و «هوش متبلور» را در یک عامل بهعنوان «نیمرخ هوشی» مدنظر قرار داد | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | fa_IR |
| dc.publisher | Rudehen Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان سنجی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | PSYCHOMETRY | en_US |
| dc.subject | ویژگیهای روانسنجی | fa_IR |
| dc.subject | نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.subject | شهرستان اسلامشهر | fa_IR |
| dc.title | ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 30 | |
| dc.citation.spage | 135 | |
| dc.citation.epage | 159 | |