• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 3, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عناصر لازم براى مقایسه فرهنگ‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    بدیع ترجمه احمد نقیب‌زاده, برتران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    621.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تخصصی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    الف) در جستجوى یک گونه‏شناسى کارهاى آیزنشتاد به عنوان نقطه حرکت گونه‏شناسیهایى که از سنتهاى فرهنگى به عمل آمده و به عنوان برآیند منطقى یک تحلیل مقایسه‏اى به حساب مى‏آیند، اغلب به لحاظ معیارها یا به دلیل محدوده‏هاى جغرافیایى‏اى که مبناى کار قرار مى‏گیرند، از برد بسیار محدودى برخوردارند. این نوع گونه‏شناسیها اغلب، به گونه‏اى تلویحى، چونان برآیند مطالعه یک مساله خاص به حساب مى‏آیند و در نتیجه، دربردارنده عناصر مهمى براى دسته‏بندى نیستند. اما اهمیت کار آیزنشتاد در ارائه گونه‏شناسى کامل و ژرفى است که تصورات متفاوت در مورد مقدسات جمعى را لحاظ کرده و با صراحت در خط وبر حرکت مى‏کند. در عین حال، این گونه‏شناسى که نقطه آغاز گریزناپذیرى براى نقد موضوع است‏خود از چند زاویه مورد معارضه قرار گرفته است. اساس این‏گونه‏شناسى بر گسیختى قرار دارد که نقطه حرکت نظامهاى بزرگ فرهنگى عصر جدید است. آیزنشتاد ریشه این گسیخت را به هزاره اول قبل از میلاد یعنى دوره‏اى که یاسپرس آن را «دوره محورى‏» مى‏نامد، برمى‏گرداند. این گسیخت مبین ظهور تنش بین نظم استعلایى و نظم زمینى و بین حوزه الهى و حوزه کنش بشرى است. بر این اساس، مفهوم مرکزى‏اى که بنیان مذاهب شرک‏آمیز چندخدایى، (Paienne) را چه در ژاپن و چه در مصر تشکیل مى‏داد، زیر سؤال مى‏رفت. در این مذاهب شخص شاه و ذات بارى‏تعالى از یک گوهر پنداشته مى‏شدند و بر این پایه، فرعون یا امپراتور ژاپن در مقابل غیر خود مسئول نبوده و مبناى مشروعیت کنش انسان نیز فقط ذات بارى‏تعالى بوده است. مذاهب بزرگ از سنت‏یهودى‏مسیحى تا اسلام و همین طور کنفوسیانیسم، هندوئیسم یا بودیسم که برعکس، بین نظم استعلایى و نظم زمینى تفکیک قائل مى‏شوند، به دلیل آزادسازى کنش انسانى و امکان‏پذیر ساختن فکر رهایى کنش بشرى از مساله مشروعیت، که خود زمینه‏ساز پیدایش ایدئولوژیهاست، به گونه‏اى پرمعنا توانسته‏اند به نوپردازى و اصلاح خود بپردازند. این نکته را، همان طور که آثار پلانى‏یى هم القا مى‏کنند، مى‏توان تا آرمانشهرى پى گرفت که خود زمینه‏ساز جهت‏گیرى کنش به سوى دگرگونى اجتماعى از نوع انسانى آن است.

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    1997-09-23
    1376-07-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

    شاپا
    1062-8952
    2716-960X
    URI
    http://jpt.isca.ac.ir/article_22023.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204716

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب