نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorترجمه سیدمحمود موسوی, لوپزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:42:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:42:07Z
dc.date.available1399-07-09T01:42:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:42:07Z
dc.date.issued1999-06-22en_US
dc.date.issued1378-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-27en_US
dc.date.submitted1395-07-06fa_IR
dc.identifier.citationترجمه سیدمحمود موسوی, لوپز. (1378). تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا). نقد و نظر, 5(2019), 126-141.fa_IR
dc.identifier.issn1062-8952
dc.identifier.issn2716-960X
dc.identifier.urihttp://jpt.isca.ac.ir/article_21072.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204476
dc.description.abstractمقدمه رویکرد من در این مساله، رویکرد یک دانشجوى فلسفه آفریقایى است. اما فلسفه چه سخنى براى ارائه در مقاله‏اى که موضوعش ارزیابى الهیاتى تجددگرایى است دارد؟ به نظر مى‏رسد که این مساله بیشتر به الهیات و علوم دینى مربوط مى‏شود تا فلسفه. پرسش دیگر آن است که آیا با چشم‏انداز فلسفى مى‏توان از «تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیرغربى‏» سخن گفت؟ <br />از فیلسوف مى‏خواهند که پدیده‏اى را فى‏نفسه تفسیر کند تا سرانجام، معنایى فراتر یافته و «جایگزینى محتمل‏» یا امکان «شناخت آن پدیده را به شیوه‏اى متفاوت‏» بیان کند. اما ظاهرا گستاخانه است‏براى فیلسوفى که در این باره یا در زمینه هر علم دیگر، به گونه‏اى جبران‏ناپذیر، غیرحرفه‏اى است. فلسفه، با این که به تعبیر هگل، همواره از همه دیرتر، از گرد راه مى‏رسد، با این حال چیزى براى عرضه در این باره که جهان چگونه باید باشد، دارد. وظیفه فلسفه آن است که این مسائل را، که معمولا در قالب الفاظ و مفاهیم علوم اجتماعى بیان مى‏شوند، در چارچوبى به مراتب بحث‏انگیزتر که عموما انسانى و حتى مابعدطبیعى است، جاى دهد. ولى در آفریقا ما درصدد برآمدیم تا معناى واقعى را صرفا در قالب مفاهیم دینى لمس کنیم. فلسفه طرحى کلى فراهم مى‏آورد تا علوم دینى بتوانند به تفسیر و شرح و بسط استدلالهاى فلسفى و علمى بپردازند. به نظر من، در پرداختن به این مساله اخلاقى باید سخن آخر را در ادیان جستجو کرد; زیرا براى پرده برداشتن از ژرف‏ترین معناى موقعیت کنونى و گشودن راههاى نوین به سوى آینده‏اى بهتر، یا دست‏کم آینده‏اى با رنج کمتر براى مونتو، (muntu) ،ادیان در مقایسه با فلسفه از موقعیت‏بهترى برخوردارند. ما در این تحلیل به دو نکته اساسى خواهیم پرداخت. در ابتدا و از همه مهم‏تر، تحولات عظیمى را که در آفریقا در جریان است و چالشهاى اخلاقى‏اى را که این تحولات براى مردم آفریقا ایجاد مى‏کنند، در یک نگاه کلى مورد بررسى قرار مى‏دهیم. در مرحله بعد، خواهیم کوشید تا الگویى «بدیل‏» از سنت ارتباطات آزادى‏بخش را به عنوان اخلاق ارتباطات براى مونتو معرفى کنیم. این الگوى بدیل در حال حاضر، چیزى بیش از پیشنهاد براى کشف و اکتشاف فراتر نیستfa_IR
dc.format.extent162
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)fa_IR
dc.relation.ispartofنقد و نظرfa_IR
dc.relation.ispartofNaqd Va Nazaren_US
dc.titleتاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتخصصیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2019
dc.citation.spage126
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد