مرور دوره 5, شماره 20-19 بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 16 از 16

  • ارزیابى کلامى مدرنیته؛ تاثیر مدرنیته بر پژوهشهاى کلامى امروز 

    هورستن ترجمه سایه میثمی, پی. (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    1. مقدمه تلاش در جهت‏بررسى کل گستره پژوهشهاى کلامى امروز در نسبتش با مدرنیته‏1، اگر محال نباشد، مدعایى گزاف خواهد بود; با این حال مى‏توان از سودمندى این گزینه دفاع کرد. چرا که تقریبا تمامى الهیات به نحوى، مستقیم یا ...

  • اسلام‏گرایان و جهانى شدن؛ جهان در آینه هویت 

    السید ترجمه محمدمهدی خلجی, رضوان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    یکم ابوالاعلى مودودى (1979م) برداشتى از تمدنهاى جهان دارد که به انگاره اندامواره ابن خلدون درباره دولتها نزدیک است. او بر پایه این برداشت، در سال 1938 مقاله‏اى با عنوان «خودکشى تمدن غرب‏» نوشت (1) و سرنوشت امتها و ...

  • افراط و تفریط در جامعه مدنى؛ مطالعه موردى ایران 

    دادگر, یدالله (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    چکیده در آستانه قرن بیست و یکم، جامعه ما نیز همانند سایر جوامع، خواسته یا ناخواسته، به بستر آزمونى همه جانبه به سوى تحولى عمومى در اندیشه و عمل، و در نگرش و روش تبدیل گردیده است.خواه این روند را فرآیندى طبیعى و مطلوب تلقى ...

  • آیا مى‏توان میراث عقلى اسلامى را احیا کرد؟ 

    چیتیک ترجمه نرجس جواندل, ویلیام (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    منظور من از عبارت «میراث عقلى اسلامى‏»، (Islamic Intellectual Heritage) طرز فکرهایى درباره خداوند، جهان و انسان است که شالوده آن به‏وسیله قرآن و پیامبر(ص) پى‏ریزى، و سپس به وسیله نسلهاى مسلمان متدین و متشرع تکمیل شده است. ...

  • تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا) 

    ترجمه سیدمحمود موسوی, لوپز (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    مقدمه رویکرد من در این مساله، رویکرد یک دانشجوى فلسفه آفریقایى است. اما فلسفه چه سخنى براى ارائه در مقاله‏اى که موضوعش ارزیابى الهیاتى تجددگرایى است دارد؟ به نظر مى‏رسد که این مساله بیشتر به الهیات و علوم دینى مربوط مى‏شود ...

  • تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه 

    ملکیان, مصطفی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    ظاهرا در دو واقعیت‏شکى نیست: یکى اینکه تقریبا همه دانشگاههاى کنونى جهان دانشگاههایى متجددانه (مدرن (Modern ،غیردینى (سکیولار (Secular ،و آزاداندیشانه (لیبرال (Liberal اند، و دیگر اینکه همه این دانشگاهها عیوب و نقائصى دارند ...

  • تعریف دین و معضل تعدد 

    شجاعی زند, علیرضا (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    نحوه ورود به یک بحث و ترتیب مراحل شکل‏گیرى یک علم از راههاى مختلفى میسر است. در دوره‏اى که علم و فلسفه به هم آمیخته بود و هنوز مرز و حایلى میانشان برنکشیده بودند، نخستین گام در کسب هر نوع معرفت، با «تعریف موضوع‏» آن علم ...

  • دین ایدئولوژیک در جهان مدرن 

    باب الحوائجی, حسین (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    جامعه بشرى در سیر قرون و اعصار متمادى، تغییرات کمى و کیفى گوناگونى را شت‏سر نهاده و از نخستین مراحل پیدایى اجتماعات انسانى در هیات جوامع ساده و ابتدایى اولیه، تا جوامع پیچیده و تمایزیافته کنونى، چگونگى زیست انسان، دگرگونیهاى ...

  • مدرنیسم و جامعه دینى 

    لاریجانی, محمدجواد (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    من علاقمندم که سخنم را با طرح چند سؤال آغاز کنم. زیرا با بسط دادن این سخن، مى‏توانیم بیشتر به موضوع خود در پایان این مقاله دست پیدا کنیم. سؤال اول: آیا جامعه اسلامى مى‏تواند جامعه‏اى مدرن باشد؟ این که گفتم «اسلامى‏» براى ...

  • معنویت و علم؛ همگرایى یا واگرایى؟ 

    نصر ترجمه فروزان راسخی, سیدحسین (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    در جهانى که به سبب تنازع و ستیزه در همه سطوح، از سطوح معنوى و فکرى گرفته تا سطوح مادى، از هم گسیخته است، آنان که در جستجوى آفرینش صلح و هماهنگى‏اند، غالبا به کار جستجوى توافق میان معنویت و علم گراییده‏اند. چشم‏انداز معاصر، ...

  • معنویت کاتولیک حال و آینده 

    ترول ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند, کریستین دبلیو. (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    1. توضیحات مقدماتى معنویت آن جنبه از حیات فردى و جمعى است که بیانگر رابطه آگاهانه‏اى است که فرد، در ارتباط با امر متعالى، (the transcendant) دارد. پیش فرض این مفهوم این باور است که امر متعالى وجود دارد و روح بشر مى‏تواند ...

  • نقد مدرنیته 

    تورن ترجمه مرتضی مردیها, آلن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    تجدد (مدرنیته) چیست که از سه قرن پیش چنین جایگاه بلندى در اندیشه و عمل ما داشته است و اینک محل بازپرسى، طرد و تعریف مجدد قرار دارد؟ اندیشه تجدد، در بلندپروازانه‏ترین روایت آن، پذیرش این است که انسان [هم ارز] همان ...

  • هیدگر و الهیات 

    کپیوتو ترجمه م. غفورزاده, جان دی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    اندیشه هیدگر، از آغاز، به ژرفى با مسائل و ذهن مشغولیهاى الهیاتى و دینى به هم بافته شده بود. ما به تازگى از پژوهشهاى تاریخى دقیق هوگو اوت، جزئیات پرورش و آموزش اولیه هیدگر در کلیساى کاتولیک را دریافته‏ایم. هیدگر در زمینه‏اى ...

  • پوست و مغز 

    گنون ترجمه فروزان راسخی, رنه (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    در زبان عربى، القشر واللب، که عنوان یکى از رسائل متعدد ابن‏عربى است، به صورت رمزى، ارتباط ظاهرگرایى و باطن‏گرایى را بیان مى‏کند; که به ترتیب به پوسته بیرونى یک میوه و بخش درونى آن، گوشت‏یا مغز، تشبیه شده‏اند. (1) پوست ...

  • چارچوب نظرى جامعه‏شناسى سیاسى 

    بشیریه, حسین (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    «انسان اول وجود دارد و در صحنه ظاهر مى‏شود و تنها پس از آن خود را تعریف مى‏کند. اگر آدمى بنا به تصور اصالت وجودیان غیر قابل تعریف است‏به این دلیل است که خود در آغاز هیچ نیست. تنها پس از آن چیزى خواهد بود و خودش آنچه را که ...

  • بدون عنوان 

    پینکافس ترجمه سیدحمیدرضا حسنی - مهدی علی پور, ادموند (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)
    چه نوع  چیزی را باید فضیلت دانست؟ به رغم اینکه بیشتر مباحث پیرامون فضایل به سبب اینکه ادله شنان درست همان ادله مربوط به رذیلتند بر رذایل نیز اطلاق می شوند. در این مقاله مستقیما به این مساله که چه چیزی را باید رذیلت محسوب ...