مرور دوره 5, شماره 20-19 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 16 از 16
-
ارزیابى کلامى مدرنیته؛ تاثیر مدرنیته بر پژوهشهاى کلامى امروز
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)1. مقدمه تلاش در جهتبررسى کل گستره پژوهشهاى کلامى امروز در نسبتش با مدرنیته1، اگر محال نباشد، مدعایى گزاف خواهد بود; با این حال مىتوان از سودمندى این گزینه دفاع کرد. چرا که تقریبا تمامى الهیات به نحوى، مستقیم یا ...
-
اسلامگرایان و جهانى شدن؛ جهان در آینه هویت
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)یکم ابوالاعلى مودودى (1979م) برداشتى از تمدنهاى جهان دارد که به انگاره اندامواره ابن خلدون درباره دولتها نزدیک است. او بر پایه این برداشت، در سال 1938 مقالهاى با عنوان «خودکشى تمدن غرب» نوشت (1) و سرنوشت امتها و ...
-
افراط و تفریط در جامعه مدنى؛ مطالعه موردى ایران
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)چکیده در آستانه قرن بیست و یکم، جامعه ما نیز همانند سایر جوامع، خواسته یا ناخواسته، به بستر آزمونى همه جانبه به سوى تحولى عمومى در اندیشه و عمل، و در نگرش و روش تبدیل گردیده است.خواه این روند را فرآیندى طبیعى و مطلوب تلقى ...
-
آیا مىتوان میراث عقلى اسلامى را احیا کرد؟
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)منظور من از عبارت «میراث عقلى اسلامى»، (Islamic Intellectual Heritage) طرز فکرهایى درباره خداوند، جهان و انسان است که شالوده آن بهوسیله قرآن و پیامبر(ص) پىریزى، و سپس به وسیله نسلهاى مسلمان متدین و متشرع تکمیل شده است. ...
-
تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا)
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)مقدمه رویکرد من در این مساله، رویکرد یک دانشجوى فلسفه آفریقایى است. اما فلسفه چه سخنى براى ارائه در مقالهاى که موضوعش ارزیابى الهیاتى تجددگرایى است دارد؟ به نظر مىرسد که این مساله بیشتر به الهیات و علوم دینى مربوط مىشود ...
-
تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)ظاهرا در دو واقعیتشکى نیست: یکى اینکه تقریبا همه دانشگاههاى کنونى جهان دانشگاههایى متجددانه (مدرن (Modern ،غیردینى (سکیولار (Secular ،و آزاداندیشانه (لیبرال (Liberal اند، و دیگر اینکه همه این دانشگاهها عیوب و نقائصى دارند ...
-
تعریف دین و معضل تعدد
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)نحوه ورود به یک بحث و ترتیب مراحل شکلگیرى یک علم از راههاى مختلفى میسر است. در دورهاى که علم و فلسفه به هم آمیخته بود و هنوز مرز و حایلى میانشان برنکشیده بودند، نخستین گام در کسب هر نوع معرفت، با «تعریف موضوع» آن علم ...
-
دین ایدئولوژیک در جهان مدرن
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)جامعه بشرى در سیر قرون و اعصار متمادى، تغییرات کمى و کیفى گوناگونى را شتسر نهاده و از نخستین مراحل پیدایى اجتماعات انسانى در هیات جوامع ساده و ابتدایى اولیه، تا جوامع پیچیده و تمایزیافته کنونى، چگونگى زیست انسان، دگرگونیهاى ...
-
مدرنیسم و جامعه دینى
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)من علاقمندم که سخنم را با طرح چند سؤال آغاز کنم. زیرا با بسط دادن این سخن، مىتوانیم بیشتر به موضوع خود در پایان این مقاله دست پیدا کنیم. سؤال اول: آیا جامعه اسلامى مىتواند جامعهاى مدرن باشد؟ این که گفتم «اسلامى» براى ...
-
معنویت و علم؛ همگرایى یا واگرایى؟
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)در جهانى که به سبب تنازع و ستیزه در همه سطوح، از سطوح معنوى و فکرى گرفته تا سطوح مادى، از هم گسیخته است، آنان که در جستجوى آفرینش صلح و هماهنگىاند، غالبا به کار جستجوى توافق میان معنویت و علم گراییدهاند. چشمانداز معاصر، ...
-
معنویت کاتولیک حال و آینده
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)1. توضیحات مقدماتى معنویت آن جنبه از حیات فردى و جمعى است که بیانگر رابطه آگاهانهاى است که فرد، در ارتباط با امر متعالى، (the transcendant) دارد. پیش فرض این مفهوم این باور است که امر متعالى وجود دارد و روح بشر مىتواند ...
-
نقد مدرنیته
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)تجدد (مدرنیته) چیست که از سه قرن پیش چنین جایگاه بلندى در اندیشه و عمل ما داشته است و اینک محل بازپرسى، طرد و تعریف مجدد قرار دارد؟ اندیشه تجدد، در بلندپروازانهترین روایت آن، پذیرش این است که انسان [هم ارز] همان ...
-
هیدگر و الهیات
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)اندیشه هیدگر، از آغاز، به ژرفى با مسائل و ذهن مشغولیهاى الهیاتى و دینى به هم بافته شده بود. ما به تازگى از پژوهشهاى تاریخى دقیق هوگو اوت، جزئیات پرورش و آموزش اولیه هیدگر در کلیساى کاتولیک را دریافتهایم. هیدگر در زمینهاى ...
-
پوست و مغز
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)در زبان عربى، القشر واللب، که عنوان یکى از رسائل متعدد ابنعربى است، به صورت رمزى، ارتباط ظاهرگرایى و باطنگرایى را بیان مىکند; که به ترتیب به پوسته بیرونى یک میوه و بخش درونى آن، گوشتیا مغز، تشبیه شدهاند. (1) پوست ...
-
چارچوب نظرى جامعهشناسى سیاسى
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)«انسان اول وجود دارد و در صحنه ظاهر مىشود و تنها پس از آن خود را تعریف مىکند. اگر آدمى بنا به تصور اصالت وجودیان غیر قابل تعریف استبه این دلیل است که خود در آغاز هیچ نیست. تنها پس از آن چیزى خواهد بود و خودش آنچه را که ...
-
بدون عنوان
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-06-22)چه نوع چیزی را باید فضیلت دانست؟ به رغم اینکه بیشتر مباحث پیرامون فضایل به سبب اینکه ادله شنان درست همان ادله مربوط به رذیلتند بر رذایل نیز اطلاق می شوند. در این مقاله مستقیما به این مساله که چه چیزی را باید رذیلت محسوب ...



