معنویت و علم؛ همگرایى یا واگرایى؟
(ندگان)پدیدآور
نصر ترجمه فروزان راسخی, سیدحسیننوع مدرک
Textتخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در جهانى که به سبب تنازع و ستیزه در همه سطوح، از سطوح معنوى و فکرى گرفته تا سطوح مادى، از هم گسیخته است، آنان که در جستجوى آفرینش صلح و هماهنگىاند، غالبا به کار جستجوى توافق میان معنویت و علم گراییدهاند. چشمانداز معاصر، در واقع آکنده از چنین تلاشهایى است که بسیارى از آنها، گرچه مبتنى بر بهترین نیات هستند، در جهان امروز فقط به آشفتگى بیشتر مدد مىرسانند. بسیارى از چنین تلاشهایى آرزوهاى ناشى از احساسات را به جاى واقعیت مىنشانند و تعاریف و مواضع مبهم را جایگزین وضوح و دقتى مىکنند که به تنهایى مىتوانند پراکندهکننده تیرگى جهلى باشند که بینایى بشریت امروز را تیره و تار کرده است; بشریتى که بر جادهاى سفر مىکند که هرچه بیشتر، در نتیجه فقدان عظیم تشخیص نقادانه در ارتباط بین معرفتى که ناشى از حواس است و نتایج آن و حکمتى که از وحى، تعقل یا اشراق سرچشمه گرفته است، پرمخاطره مىشود: «هماهنگى» میان علم و معنویتشاخص بخش اعظم ذهنیتبه اصطلاح «عصر جدید» در غرب و نیز بسیارى از شرقیان غربزدهاى است که بدون اینکه از مفاهیم مورد بحث و انواع معرفت و آگاهىاى که در محدوده همان چیزى که باید هماهنگ و متحد شود دستاندرکارند تعریف روشنى داشته باشند، سخن مىگویند و خود همین هماهنگى یکى از ریشههاى اختلاف و ناسازگارى در جهانى است که در آن تشخیص عقلانى، که همواره وجه مشخصه همه سنن مابعدطبیعى، بویژه سنن هندى بوده است، به سهولت هرچه تمامتر، قربانى توافقهاى مبهم و تفرقهافکنى شده است که مادام که ریسمان به جاى مار گرفته مىشود، جز به اختلاف نمىانجامد. 
شماره نشریه
2019تاریخ نشر
1999-06-221378-04-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)شاپا
1062-89522716-960X




