قاعدهافزایی تکرار فعل «قال» در راستای تبدیل آن به الگوی گفتوگو در قرآن
(ندگان)پدیدآور
قهرمانی, علیحسینی, صدیقهشیدایی, آرزونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قرآن هرچند که یک کتاب دینی و ایدئولوژیک است، اما تنها کارکرد ارجاعی ندارد. در رساندن محتوا به مخاطبانش از قدرت زبان نهایت بهره را برده و موجب نزدیک شدن آن به زبان شعری و ادبی شده است. حال این سؤال پیش میآید که این زبان ادبی به چه شکل در قرآن آمده است؟ قرآن برای رسیدن به هدفش که تأثیر و جلب نظر مخاطب میباشد، سبک ادبی منحصر بهفردی دارد که تابع نظم شعر نیست، ولی از قواعد زبان شعری و نظام آن برخوردار است. با توجه به آرای صورتگرایان که برای بررسی زبان ادبی به تمایز دو فرایند خودکاری و برجستهسازی زبان معتقدند، زبان قرآن نیز صرفاً به بیان موضوع نمیپردازد، بلکه برای رساندن محتوای معین سعی دارد که در شیوه بیان خود، با بهرهگیری از زبان ادبی، دریافت مدلول را به تأخیر بیندازد که این امر، ذهن خواننده را درگیر نموده و موجب گسترش معنا میشود. این فرایند بهوسیله تکرار، موجب قاعدهافزایی و برجستهسازی در کلام میگردد. در این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی، سعی بر آن است که برجستهسازی فعل «قال» و مشتقات آن از طریق تکرار بررسی شود. این فرایند همگام با متن پویای جامعهای که طالب تفکر و تأمل است، راه را برای دیالوگ، چندصدایی و تفاهم هموار میکند. در واقع بسامد بالای فعل «قال» و مشتقاتش (1717 بار) در ساختار قرآن و برجسته شدن این کلمه در برونه زبان، چنان قدرتی به درونه زبان بخشیده است که قادر به تحلیل ساختار است.
کلید واژگان
برجستهسازی/ قاعدهافزایی/ فعل قال/ الگوی گفتوگو/ چندصداییشماره نشریه
83تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشجوی دکتری دانشنگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان




