مرور دوره 22, شماره 83 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
اسلوبهای قرآن در بیان هنجارهای اخلاقی
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)یکی از مهمترین اهداف نزول قرآن، تربیت اخلاقی است و پیشنیاز تربیت اخلاقی، شناخت هنجارهای اخلاقی است. در قرآن هنجارهای اخلاقی با اسلوبهای متنوعی بیان شده است. تنوع بیان هنجارها از راهبردهای مهم تربیت اخلاقی است. در نُه ...
-
جستاری در آیات فقهی «کتب ضلال»
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)واژه «کتب ضلال» در قرآن و روایات بهکار نرفته است، بلکه اولینبار شیخ مفید به آن اشاره نموده و صاحب جواهر برای اولین بار درباره حکم آنها، به آیاتی استناد نموده است. پس از صاحب جواهر، به دلیل اختراع صنعت چاپ و ظهور رسانههای ...
-
«دابّةالارض» یا پدیدهای از رخداد انرژی
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)همواره چیستی و ماهیت «اشراط الساعه» مورد بحث بوده و مفسران عمدتاً از طریق روایت به آن پرداختهاند. یکی از این موارد، خروج دابةالارض است که در آیه 82 سوره نمل، بهطور مجمل و مبهم از آن یاد شده است. در چیستی، چگونگی، موجودیت، ...
-
قاعده ترجمه لغات مشترک فارسی و عربی و بررسی آن در ترجمههای معاصر قرآن کریم
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)اهمیت ویژۀ ترجمۀ قرآن کریم، این حوزه را همچنان نیازمند پژوهشهای جدی نشان میدهد. در این پژوهش با درک یکی از عرصههای بسیار مهم ترجمۀ کلام الهی، برآنیم تا در مسیر ارتقای سطح روشمندی این حوزه، گامی کارساز برداریم. «ترجمۀ ...
-
قاعدهافزایی تکرار فعل «قال» در راستای تبدیل آن به الگوی گفتوگو در قرآن
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)قرآن هرچند که یک کتاب دینی و ایدئولوژیک است، اما تنها کارکرد ارجاعی ندارد. در رساندن محتوا به مخاطبانش از قدرت زبان نهایت بهره را برده و موجب نزدیک شدن آن به زبان شعری و ادبی شده است. حال این سؤال پیش میآید که این زبان ...
-
نقد دیدگاه مفسران درباره ماهیت نافرمانی حضرت آدم(ع)
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2017-08-23)مفسران با تصور ناسازگاری میان نافرمانی آدم (ع) و عصمت وی، آیات مربوط را به شکلهای گوناگون و گاه متضاد تأویل کردهاند. اغلب با پیشفرض پیامبر نبودن وی در بهشت و ناسازگاری عصمت با گناه پیش از نبوت وارد بحث شدهاند. نگارنده ...



