| dc.contributor.author | خرقانی, حسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:36:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:36:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:36:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:36:26Z | |
| dc.date.issued | 2000-07-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1379-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-02-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خرقانی, حسن. (1379). گفت و گو با استاد معرفت. پژوهش های قرآنی, 6(2122), 272-295. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-9815 | |
| dc.identifier.uri | http://jqr.isca.ac.ir/article_22373.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202506 | |
| dc.description.abstract | در این گفتوگو پاسخهاى استاد معرفت به پرسشهاى چندى در باب فهم قرآن گزارش شده است. در آغاز این پرسش مطرح مىشود که آیا فهم قرآن ممکن است یا نه و در صورت امکان، معیار فهم صحیح و معتبر چیست؟ استاد معرفت پس از بیان هدفِ طرحِ نسبى بودن فهم قرآن از سوى کسانى و زمینه نداشتن آن در رابطه با متون دینى اسلام، به پرسش فوق پاسخ داده و معیار فهم را وضع معرفى مىکند. سپس به این پرسش که آیا قرآن زبان خاص دارد یا نه، پاسخ داده معتقد است که قرآن زبان خاص ندارد بلکه زبان قرآن و زبان دین زبان عرف عام است. در ادامه به فلسفه اختلاف مفسّران اشاره کرده و آن را طبیعى تلقى کرده نه ناشى از فقدان معیار براى فهم. آن گاه به تفسیر ظهر و بطن پرداخته و با کمک روایات آن را تعریف کرده است و در ادامه گفته است که علم به بطن قرآن که همان تأویل است، اختصاص به افراد خاص ندارد. سپس این مسأله را که آیا فهم بطن ضابطهمند است یا نه و اگر هست آن ضوابط چیست؟ مورد بحث قرار داده و آن را همانند تفسیر داراى ضوابط دانسته است. در ادامه، نخست ضوابط تفسیر را بیان کرده و بعد ضوابط تأویل را با دو عنوان: رعایت قانون سبر و تقسیم در فهم آیه و عدم تضاد با ظاهر آیه، توضیح داده است. در پایان به بیان تأویل در عرف قرآن پرداخته چهار معنى براى تأویل ذکر نموده سه معناى آن را اصطلاح قرآنى مىداند و یکى را اصطلاح روایى دانسته و در آخر به فرق تفسیر و تأویل متشابه اشاره مىکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 346 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های قرآنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Qru’anic Reserches | en_US |
| dc.subject | مبانى | fa_IR |
| dc.subject | استاد معرفت | fa_IR |
| dc.subject | نسبى بودن فهم قرآن | fa_IR |
| dc.subject | معیار فهم | fa_IR |
| dc.subject | زبان قرآن | fa_IR |
| dc.subject | زبان دین | fa_IR |
| dc.subject | ظاهر و باطن | fa_IR |
| dc.subject | امکان فهم قرآن | fa_IR |
| dc.subject | زبان عرف عام | fa_IR |
| dc.subject | اختلاف مفسّران | fa_IR |
| dc.subject | تأویل | fa_IR |
| dc.subject | سبر و تقسیم | fa_IR |
| dc.title | گفت و گو با استاد معرفت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 2122 | |
| dc.citation.spage | 272 | |
| dc.citation.epage | 295 | |