على (ع) و انسانشناسى قرآنى
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طبیعت و سرشت انسان در تفکر یهودى، مسیحى، مکتبهاى روانشناسى و از دیدگاه امام على(ع) مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. انسانشناسى به شاخههاى گوناگونى تقسیم مىشود اما کانون این پژوهش انتروپوسوفى - Anthroposophy - است. برخى به کلى سرشت انسان را منکرند و انسان را حاصل الگوهاى فرهنگى مىدانند. در تفکر یهودى انسان بد و شرور نیست. تفکر مسیحى نگاهى خوشبینانه به انسان ندارد. در عصر روشنگرى انسان بیشتر با طبیعتى خوب دیده مىشد. با جنگ جهانى اول و دوم عدهاى انسان را ذاتاً شرور خواندند. در مکتب روانکاوى، انسان ذاتاً بد و خودخواه است. فروید، هابز، بنتام، استوارت میل و کلیه لذتگرایان، این نظریه را باور دارند. در روانکاوى جدید مانند فرویدیسم نو و انسانگرایى، سرشت انسان مثبت دیده مىشود. اریک فروم گاه انسان را بدسرشت و گاه خوب مىخواند و از دلایلى براى دیدگاه کسانى که انسان را ذاتاً بد و یا ذاتاً خوب مىخوانند بهره مىگیرد. روانشناسان انسانگرا مانند مزلو و راجرز انسان را ذاتاً بد نمىدانند. ویکتور فرانکل بنیانگذار مکتب معنى درمانى انسان را ذاتاً خوب و خداجو مىشناسد.
 در نگاه امام على(ع) انسان با سرشتى خاص آفریده شده است. این سرشت نه یکسره بد و نه یکسره خوب است. انسان هم حیوان است هم فرشته. برخى سخنان امام، سرشت خوب انسان را نتیجه مىدهد و تعدادى به ظاهر با مکتب روانکاوى فروید همخوان است. جمع میان این سخنان آن است که انسان مىتواند خوب یا بد باشد پس انسان تنها خیر و یا تنها شر نیست بلکه استعداد خوبى و استعداد بدى را با هم دارد و خوبىهاى انسان ریشه در بدىها ندارد بلکه بدىها و خوبىها فطرى هستند.
کلید واژگان
سرشت انسان در قرآنسرشت انسان در روایات
روانکاوى
روانشناسى انسانگرا
روانکاوى نوین
فرویدیسم
لذتگرایان
سرشت انسان در یهودیت
سرشت انسان در مسیحیّت
انسانشناسى امام على(ع)
شماره نشریه
2324تاریخ نشر
2001-01-201379-11-01




