| dc.contributor.author | بهرامی, محمد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:36:21Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:36:22Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:36:21Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:36:22Z |  | 
| dc.date.issued | 2001-01-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1379-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-02-26 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-12-08 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | بهرامی, محمد. (1379). على (ع) و انسانشناسى قرآنى. پژوهش های قرآنی, 6(2324), 90-111. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-9815 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jqr.isca.ac.ir/article_22348.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202482 |  | 
| dc.description.abstract | طبیعت و سرشت انسان در تفکر یهودى، مسیحى، مکتبهاى روانشناسى و از دیدگاه امام على(ع) مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. انسانشناسى به شاخههاى گوناگونى تقسیم مىشود اما کانون این پژوهش انتروپوسوفى - Anthroposophy - است. برخى به کلى سرشت انسان را منکرند و انسان را حاصل الگوهاى فرهنگى مىدانند. در تفکر یهودى انسان بد و شرور نیست. تفکر مسیحى نگاهى خوشبینانه به انسان ندارد. در عصر روشنگرى انسان بیشتر با طبیعتى خوب دیده مىشد. با جنگ جهانى اول و دوم عدهاى انسان را ذاتاً شرور خواندند. در مکتب روانکاوى، انسان ذاتاً بد و خودخواه است. فروید، هابز، بنتام، استوارت میل و کلیه لذتگرایان، این نظریه را باور دارند. در روانکاوى جدید مانند فرویدیسم نو و انسانگرایى، سرشت انسان مثبت دیده مىشود. اریک فروم گاه انسان را بدسرشت و گاه خوب مىخواند و از دلایلى براى دیدگاه کسانى که انسان را ذاتاً بد و یا ذاتاً خوب مىخوانند بهره مىگیرد. روانشناسان انسانگرا مانند مزلو و راجرز انسان را ذاتاً بد نمىدانند. ویکتور فرانکل بنیانگذار مکتب معنى درمانى انسان را ذاتاً خوب و خداجو مىشناسد.
 در نگاه امام على(ع) انسان با سرشتى خاص آفریده شده است. این سرشت نه یکسره بد و نه یکسره خوب است. انسان هم حیوان است هم فرشته. برخى سخنان امام، سرشت خوب انسان را نتیجه مىدهد و تعدادى به ظاهر با مکتب روانکاوى فروید همخوان است. جمع میان این سخنان آن است که انسان مىتواند خوب یا بد باشد پس انسان تنها خیر و یا تنها شر نیست بلکه استعداد خوبى و استعداد بدى را با هم دارد و خوبىهاى انسان ریشه در بدىها ندارد بلکه بدىها و خوبىها فطرى هستند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 361 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهش های قرآنی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Qru’anic Reserches | en_US | 
| dc.subject | سرشت انسان در قرآن | fa_IR | 
| dc.subject | سرشت انسان در روایات | fa_IR | 
| dc.subject | روانکاوى | fa_IR | 
| dc.subject | روانشناسى انسانگرا | fa_IR | 
| dc.subject | روانکاوى نوین | fa_IR | 
| dc.subject | فرویدیسم | fa_IR | 
| dc.subject | لذتگرایان | fa_IR | 
| dc.subject | سرشت انسان در یهودیت | fa_IR | 
| dc.subject | سرشت انسان در مسیحیّت | fa_IR | 
| dc.subject | انسانشناسى امام على(ع) | fa_IR | 
| dc.title | على (ع) و انسانشناسى قرآنى | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 6 |  | 
| dc.citation.issue | 2324 |  | 
| dc.citation.spage | 90 |  | 
| dc.citation.epage | 111 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-1748-4051 |  |