نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:22Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:22Z
dc.date.issued2001-01-20en_US
dc.date.issued1379-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-26en_US
dc.date.submitted1395-12-08fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, محمد. (1379). على (ع) و انسانشناسى قرآنى. پژوهش های قرآنی, 6(2324), 90-111.fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_22348.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202482
dc.description.abstractطبیعت و سرشت انسان در تفکر یهودى، مسیحى، مکتب‌هاى روان‌شناسى و از دیدگاه امام على(ع) مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. انسان‌شناسى به شاخه‌هاى گوناگونى تقسیم مى‌شود اما کانون این پژوهش انتروپوسوفى - Anthroposophy - است. برخى به کلى سرشت انسان را منکرند و انسان را حاصل الگوهاى فرهنگى مى‌دانند. در تفکر یهودى انسان بد و شرور نیست. تفکر مسیحى نگاهى خوش‌بینانه به انسان ندارد. در عصر روشنگرى انسان بیشتر با طبیعتى خوب دیده مى‌شد. با جنگ جهانى اول و دوم عده‌اى انسان را ذاتاً شرور خواندند. در مکتب روان‌کاوى، انسان ذاتاً بد و خودخواه است. فروید، هابز، بنتام، استوارت میل و کلیه لذت‌گرایان، این نظریه را باور دارند. در روان‌کاوى جدید مانند فرویدیسم نو و انسان‌گرایى، سرشت انسان مثبت دیده مى‌شود. اریک فروم گاه انسان را بدسرشت و گاه خوب مى‌خواند و از دلایلى براى دیدگاه کسانى که انسان را ذاتاً بد و یا ذاتاً خوب مى‌خوانند بهره مى‌گیرد. روان‌شناسان انسان‌گرا مانند مزلو و راجرز انسان را ذاتاً بد نمى‌دانند. ویکتور فرانکل بنیان‌گذار مکتب معنى درمانى انسان را ذاتاً خوب و خداجو مى‌شناسد.  در نگاه امام على(ع) انسان با سرشتى خاص آفریده شده است. این سرشت نه یکسره بد و نه یکسره خوب است. انسان هم حیوان است هم فرشته. برخى سخنان امام، سرشت خوب انسان را نتیجه مى‌دهد و تعدادى به ظاهر با مکتب روان‌کاوى فروید همخوان است. جمع میان این سخنان آن است که انسان مى‌تواند خوب یا بد باشد پس انسان تنها خیر و یا تنها شر نیست بلکه استعداد خوبى و استعداد بدى را با هم دارد و خوبى‌هاى انسان ریشه در بدى‌ها ندارد بلکه بدى‌ها و خوبى‌ها فطرى هستند.fa_IR
dc.format.extent361
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.subjectسرشت انسان در قرآنfa_IR
dc.subjectسرشت انسان در روایاتfa_IR
dc.subjectروان‌کاوىfa_IR
dc.subjectروان‌شناسى انسان‌گراfa_IR
dc.subjectروان‌کاوى نوینfa_IR
dc.subjectفرویدیسمfa_IR
dc.subjectلذت‌گرایانfa_IR
dc.subjectسرشت انسان در یهودیتfa_IR
dc.subjectسرشت انسان در مسیحیّتfa_IR
dc.subjectانسان‌شناسى امام على(ع)fa_IR
dc.titleعلى (ع) و انسانشناسى قرآنىfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2324
dc.citation.spage90
dc.citation.epage111
nlai.contributor.orcid0000-0002-1748-4051


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد