دوره 2, 5-6
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسى تفسیرهاى تک نگارى موجود در کتابخانه مرکزى آستان قدس رضوى (4) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)معرّفى تفسیرهاى تک نگارى موجود در کتابخانه مرکزى آستان قدس رضوى است. نویسنده پس از ذکر مذهبهاى تفسیرى با اشاره به شیوه تفسیر تک نگارى، تفسیرهاى تک نگارى خطى و چاپى را در سه قسمت تفسیرهاى آیات، تفسیرهاى سورهها و تفسیرهاى ...
 
- 
نقدی بر ترجمه جدید قرآن (ترجمه خرمشاهی) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)معرفى و نقد و بررسى محتوایى و صورى ترجمه قرآن بهاءالدین خرمشاهى است. نویسنده، پس از گزارش کامل اطلاعات کتابشناختى؛ ترجمه روان، خوشخوان و جذاب، وجود برابر و معادل براى همه واژهها و ترکیبات قرآنى، توضیحات در پانوشتها، ...
 
- 
کتابشناسى قرآن و اهل بیت (ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)کتابشناسى قرآن و اهلبیت(ع) است. 277 عنوان کتاب که درباره قرآن و اهلبیت(ع) به نگارش در آمدهاند یا بخشى از آنها این مقوله را در بر دارد، در این کتابشناسى معرفى شدهاند. اطلاعات کتابشناختى هر اثر - عنوان، نام نویسنده، نوع ...
 
- 
روابط حقوقی مسلمانان با کفار (2) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)برخى از روابط حقوقى میان مسلمان و کافر از نگاه آیات قرآن مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نویسنده، نخست به تبیین معناى واژه »کفر« پرداخته و »مشرک«، »کتابى ذمّى«، »کتابى حربى«، »کافرانى که شبهه احتمال نزول کتاب آسمانى درباره ...
 
- 
تفسیر قمی در ترازوی نقد (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)نقد و بررسى «تفسیر قمى» اثر على بن ابراهیم قمى است. این تفسیر، در اواخر نیمه اول یا اوایل نیمه دوم قرن چهارم هجرى قمرى، نگارش یافته است. شواهد نشان مىدهد که تفسیر مورد بحث، تفسیر معروف على بن ابراهیم قمى نیست، بلکه تفسیرى ...
 
- 
پژوهشى درباره تفسیر عرفانى امام صادق (ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)نقد و بررسى تفسیر «حقایق التفسیر» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتساب آن به امام صادق (ع) است. این تفسیر پس از تألیف توسط ابو عبدالرحمن سلّمى براى نخستین بار توسط پژوهشگر فرانسوى لویى ماسینیون در نیمه اوّل قرن بیستم ...
 
- 
نخستین صحیفه تفسیرى، مصحف على(ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)بررسى و نقد دیدگاههاى مفسّران و مورّخان در مورد ویژگىهاى مصحف على(ع) است. بر پایه گزارشهاى تاریخى، پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت على(ع) سوگند یاد کرد تا قرآن را جمع نکند، ردا بر دوش نگیرد و به هیچ کارى نپردازد. چون چنین کرد ...
 
- 
معالم التفسیر من کلام الأمیر (ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)نقد و بررسى کتاب »معالم التفسیر من کلام الأمیر« از سند و محتوا است. هر چند کتاب، داراى سه سند - سند نعمانى از ابن عقده و سند ابن قولویه از سعد بن عبداللَّه اشعرى و سند سید محسن امین در اعیان الشیعه - است ولى هر سه راه از ...
 
- 
نگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)نقد و بررسى «تفسیر امام حسن عسکرى(ع)» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتسابش به آن حضرت(ع) است. نویسنده پس از گزارش سبک و سند تفسیر به بررسى شخصیت رجالى مفسّر استرآبادى - مهمترین راوى تفسیر حاضر - پرداخته و از مجموع ...
 
- 
بررسی تفسیر ابی الجارود (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)نقد و بررسى «تفسیر ابى الجارود» از حیث سندى و صحت و سقم انتساب آن به امام باقر(ع) است. در میان آثار اسلامى، تفسیرى منسوب به امام باقر(ع) به روایت ابى الجارود به چشم مىخورد که به «تفسیر ابى الجارود» شهرت دارد. درستى و ...
 
- 
مرزبانان قلمرو مفاهیم وحی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)بررسى برخى از آثار مثبت و بىبدیل اهلبیت(ع) در پاسدارى از حریم ارزشهاى دینى و قرآنى است. پیشینه تاریخى مسلمانان نشان از توجه پیامبر به سرنوشت امت اسلامى پس از خود دارد. اهلبیت(ع) از سوى پیامبر براى پاسدارى از اسلام ...
 
- 
ظاهر و باطن قرآن در گستره روایات (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)بررسى معناى »ظهر« و »بطن« و چگونگى استفاده از »ظاهر« و »باطن« قرآن است. روایاتى که آیات قرآن را داراى ظاهر و باطن مىخواند در متون روایى و تفسیرى شیعه و اهل سنت وجود دارد. اصطلاح ظهر و بطن در روایات، معانى گوناگونى یافته ...
 
- 
همگرایی قرآن و سنت (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)رابطه و پیوند دو سویه قرآن و سنت به عنوان دو منبع معرفتشناسى مورد بررسى قرار گرفته است. مقاله با بیان دو روش براى مطالعه پیوند متقابل قرآن و سنت، یکى مطالعه خود قرآن و سنت و دیگر تحقیق در رشتههاى گوناگون علوم اسلامى؛ راه ...
 
- 
تأویل قرآن در منظر اهل بیت(ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)«تأویل» قرآن از دیدگاه اهلبیت(ع) شرح شده است. نظرگاه مفسّران و قرآن پژوهان درباره اصطلاح تأویل گاه در خور جمع با یکدیگرند و گاه در کنار یکدیگر قرار نمىگیرند. برخى معتقدند که تأویل خبر دادن از حقیقت مراد است. علامه ...
 
- 
عترت، ترجمان قرآن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)تعامل و ارتباط میان قرآن و عترت مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده نخست از چالشهاى سهگانه متون مقدس ادیان آسمانى، 1- انکار و حقناپذیرى مخاطبان، 2- تحریف لفظى و 3- تأویل و تحریف معنوى سخن گفته، سپس از تلاش پیامبر در جهت ...
 
- 
تفسیر قرآن به قرآن در آموزه های عترت (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)با تکیه بر جامعیّت قرآن و ارتباط تفسیرى بین آیات آن و احاطه کامل عترت بر معارف قرآن، شیوه تفسیر قرآن به قرآن در سیره تفسیرى معصومان(ع) مورد مطالعه قرار گرفته است. پیامبر به کنش تفسیر آیات قرآن به صورت متقابل اشاره داشت. ...
 
- 
نمادهای تفسیر اهل بیت (ع) (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1996-07-22)بررسى مبانى، روشها و اسلوب بیانى تفسیر اهلبیت(ع) است. میراث تفسیرى اهلبیت (ع)، گنجینه نهفته و ناپیراستهاى است که مىباید آن را کشف کرد و پالود اما با ابزار و معیارهاى کلى نه فحص و تحقیق موردى که کارى بس دشوار و یا ...
 



