چشمانداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامهریزی درسی
(ندگان)پدیدآور
صحرایی, رضا مرادنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجربه نشان داده است که غفلت از برنامه درسی و نحوه طراحی آن به معنای عدم توجه جدی به محتوا، اهداف یادگیری، اهداف رفتاری، نحوه آموزش و شیوه ارزشیابی برنامه زبانآموزی است. هدف این مقاله توجه دادن متخصصان زبان فارسی به اهمیت برنامه درسی در چشمانداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان است. از مهمترین ویژگیهای یک کتاب مناسب آموزش زبان داشتن نظریه زبانی و نظریه یادگیری و توجه به تفاوتهای زبانآموزان و اهداف و نیازهای آنهاست. سؤال مقاله حاضر این است که فرآیند تدوین کتابهای آموزشِ زبان فارسی به غیرایرانیان، تا چه حد از اسلوب علمی طراحی برنامه درسی تبعیت میکند. برای این منظور در بخش مبانی نظری، تفاوت بین روش تدریس و طراحی برنامه درسی نشان داده شده و روشهای تدریس و برنامههای درسی بر پایه نظریههای زبانی توصیف شده است. سپس سیر تکوین برنامههای درسی و جهتگیریهای غالب در این زمینه و در نهایت نحوه بازنمایی این سیر تکوینی در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان مورد بحث قرار گرفته است. در بخش پایانی مقاله نیز ضمن برشمردن عوامل مؤثر در طراحی برنامه درسی مناسب چند پیشنهاد کاربردی برای بسامان کردن فرآیند تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان ارائه شده است.
کلید واژگان
برنامه درسینظریه زبانی
نظریه یادگیری
آموزش زبان فارسی
صورت
معنی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-07-221391-05-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائیشاپا
2008-62612322-3413




