نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصحرایی, رضا مرادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:31:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:31:50Z
dc.date.available1399-07-09T01:31:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:31:50Z
dc.date.issued2012-07-22en_US
dc.date.issued1391-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationصحرایی, رضا مراد. (1391). چشم‌انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه‌‌ریزی درسی. پژوهش های زبان شناسی, 4(6), 97-113.fa_IR
dc.identifier.issn2008-6261
dc.identifier.issn2322-3413
dc.identifier.urihttp://jrl.ui.ac.ir/article_17228.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/200968
dc.description.abstractتجربه نشان داده است که غفلت از برنامه درسی و نحوه طراحی آن به معنای عدم توجه جدی به محتوا، اهداف یادگیری، اهداف رفتاری، نحوه آموزش و شیوه ارزشیابی برنامه زبان‌آموزی است. هدف این مقاله توجه دادن متخصصان زبان فارسی به اهمیت برنامه درسی در چشم‌انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان است. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کتاب مناسب آموزش زبان داشتن نظریه زبانی و نظریه یادگیری و توجه به تفاوت‌های زبان‌آموزان و اهداف و نیازهای آنهاست. سؤال مقاله حاضر این است که فرآیند تدوین کتاب‌های آموزشِ زبان فارسی به غیرایرانیان، تا چه حد از اسلوب علمی طراحی برنامه درسی تبعیت می‌کند. برای این منظور در بخش مبانی نظری، تفاوت بین روش تدریس و طراحی برنامه درسی نشان داده شده و روش‌های تدریس و برنامه‌های درسی بر پایه نظریه‌های زبانی توصیف شده است. سپس سیر تکوین برنامه‌های درسی و جهت‌گیری‌های غالب در این زمینه و در نهایت نحوه بازنمایی این سیر تکوینی در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان مورد بحث قرار گرفته است. در بخش پایانی مقاله نیز ضمن برشمردن عوامل مؤثر در طراحی برنامه درسی مناسب چند پیشنهاد کاربردی برای بسامان کردن فرآیند تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent291
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های زبان شناسیfa_IR
dc.relation.ispartofResearches in Linguisticsen_US
dc.subjectبرنامه درسیfa_IR
dc.subjectنظریه زبانیfa_IR
dc.subjectنظریه یادگیریfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectصورتfa_IR
dc.subjectمعنیfa_IR
dc.titleچشم‌انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه‌‌ریزی درسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان‌شناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue6
dc.citation.spage97
dc.citation.epage113
nlai.contributor.orcid0000-0001-9953-0789


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد