مسأله ی فیض در حکمت اسلامی: بحثی در باب مسأله صدور « فیض » و نسبت آن با حقیقت محمدیه
(ندگان)پدیدآور
اخویان, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از نگاه حکیمان مسلمان، خداوند تنها وجود بخش هستی است. از آنجا که هستی از خدا فرا نمیگذرد و جز او همه چیز هیچ است؛ پس برای خداوند، هدف و غرضی مگر ذات خود او نیست و از آن روی که ذات هستی پیوسته و همیشه بوده، فاعلیت او نیز همیشگی و جاودانه است. این ویژگی را «فیض» خداوند مینامند. از آنجا که خداوند مراتب عالی توحید ذاتی و صفاتی را داراست، بسیط و بیتکثر است. نخستین صادرش بیش از یکی نیست و این، نخستین خلیفه واسطهی تداوم فیض او بر دیگران است و به دلیل این که فیض دائم است، واسطه نیز چنین میباشد.
بنابر متون دینی و نوشتههای دانشمندان حوزهی دین، نخستین صادر که صلاحیت واسطه شدن میان خلق و خالق را داشته باشد، حقیقت محمدی(ص)، نور اهل بیت(ع) و در عصر حاضر امام زمان(عج) است. مستند و برهانی ساختن پیش فرضها در این موضوع، نیازمند بررسی دقیق آموزهی فیض از نظر لغت و اصطلاح(عرفان و فلسفه) و در آینه آیات و روایات است. همینطور، فهم دقیق واسطهی فیض و تطبیق آن بر وجود حضرت حجّت(عج) نیز به بررسی تاریخچه و سیر بحث و معانی صحیح واسطه بودن نیاز دارد. تفکیک درست حوزهی براهین انسان کامل، غایتمندی و واسطه در فیض، که هر سه برای اثبات وجود  و استمرار امام(ع) اقامه شده و نیز پاسخ به اشکالاتی که متوجه این براهین است، استحکام و کارآمدی چنین براهینی را بالا میبرد. چنانکه جست و جوی نظایر این براهین در کلام و فلسفه غرب، به همگانی شدن آن کمک میکند.
کلید واژگان
صادر اولفیض
ولایت تکوینی
حکمت اسلامی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01




