فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سی اس لوئیس و شهید مطهری
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)سی اس لوئیس و شهید مطهری دو متفکر موحدی هستند که تلاش کرده اند تا راه حلی برای مسئله شر ارائه دهند. سی اس لوئیس یکی از مدافعان مسیحیت، تلاش کرده با اصلاح معنای مفاهیمی همچون قدرت مطلق، خیرخواه مطلق و سعادت بشری معضل مسئله ...
-
بررسی مقایسه ای اخلاص از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیی بنپقوده در الهدایة الی فرائض القلوب
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)اخلاص از فضائل برجستهی اخلاقی انسان در ادیان یهود و اسلام است که خواجه عبدالله انصاری (396-481ق) عارف مسلمان در منازلالسائرین و بحیی بنپقوده عارف یهودی معاصر وی در الهدایة الی فرائضالقلوب آن را از جمله ...
-
مولفه های حکمت مشرقی ابن سینا به روایت ابن طفیل
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)در طول تاریخ فلسفه اسلامی عبارت حکمت مشرقی، نخستین بار توسط ابن سینا مطرح گردید که میتوان آن را نوعی جهش در فلسفهی او دانست که در پی آن حکمت بحثی به سمت حکمت ذوقی ترقی یافت اما مفهوم حکمت مشرقی بوعلی سینا مفهومی مبهم و ...
-
بررسی اصطلاح مدنی بالطبع از نظر ملاصدرا با توجه به مفهوم پولیتیکوس نزد ارسطو
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)اصطلاح «مدنی بالطبع» یکی از اصطلاحات حکمت مدنی است و ملاصدرا آن را در موارد متعددی به کار برده است. مسئلۀ این پژوهش محکیعنه این اصطلاح و منظور نظر ملاصدرا از آن است. آیا مراد از این اصطلاح این است که طبیعتِ انسان، مدنی ...
-
بررسی دیدگاه تفسیری مصطفی حسینی طباطبائی در شرک انگاری استغاثه با تأکید بر انکار ولایت تکوینی
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)جریانهای وهّابی و تکفیری با ردّ ولایت تکوینی برای اولیای الهی به شرکانگاری استغاثه به ایشان میپردازند. مصطفی حسینی طباطبائی از عناصر جریان سلفیگرای قرآنیان در تفسیر «بیان معانی در کلام ربانی» خود ، تصرف پیامبران و ائمه(ع) ...
-
عاملیّت انسان با تأکید بر نقش نیّت در تشخّص عمل در چشمانداز حکمت متعالیه
(دانشگاه شیراز, 2023-11-22)مسئلهٔ عاملیّت انسان ـ به این معنا که انسان، واجد عمل است؛ عملی که از آن اوست و میتوان آن را به وی انتساب داد ـ، در علوم انسانی چنان پراهمیت است که میتوان ملاک تقسیمبندی جریانهای بزرگ علوم انسانی را در نقشی جستجو کرد ...
-
وحدت غایت نهایی انسان در آراء ملاصدرا
(دانشگاه شیراز, 2023-11-22)بحث از غایت نهایی آدمی که در سنت ارسطویی و حکمت مشائی به عنوان سعادت مطرح است، در آثار حکمای مسلمان با تعابیر دیگری مانند کمال نهایی مورد بحث است. پرسش اصلی این مقاله این است که آیا مطلوب اصلی و به تبع هدف نهایی وجودی همه ...
-
تحلیل مسئله شر در دیدگاه اخوانالصفاء
(دانشگاه شیراز, 2023-11-22)مسئله شر از دیرباز ذهن آدمی را به خود مشغول کرده و نحلهها و مکاتب مختلف فکری سعی در پاسخ به این معضل الهیاتی داشتهاند. یکی از پاسخهایی که به مسئله شر داده شده، پاسخی است که اخوانالصفاء به این مسئله دادهاند. مسئله ...
-
بررسی رأی ابنسینا و خواجه نصیرالدین توسی در «علم و غایت قوای طبیعی»
(دانشگاه شیراز, 2023-11-22)فخررازی در شرح خود بر اشارات مسئله علم و غایت داشتن قوای طبیعی را مورد اشکال قرار میدهد. خواجه نصیر الدین توسی در پاسخ به او دو نکته ذکر میکند. اول) غایت مقتضای ذات طبیعت است. دوم) قوای طبیعی شعورٌ مایی دارند. یافتههای ...
-
«بررسی تاثیر تصوف و عرفان اسلامی بر طریقه عرفانی بائولهای هند»
(دانشگاه شیراز, 2023-11-22)بررسی تاثیر تصوف و عرفان اسلامی بر طریقه عرفانی بائولهای هندچکیده:بائول اصطلاحاَ به معنای شیفته و شیدای حق است. بائولها همچون درویشان و قلندران هندو هستند که خاستگاهشان منطقه نادیا در ایالت بنگال بوده است. ...
-
خداناباوری یا روی دیگر خداباوری
(دانشگاه شیراز, 2023-08-23)از موضوعات مهم در الاهیات و فلسفه، سخن در باب خداباوری و نقطة مقابل آن، یعنی الحاد است. خداناباوران با رد جهانبینی یکتاپرستی، ایمان و سرسپردگی به فرد یا چیزی، باور به خدای متشخص و نقشآفرین در هستی و زندگی انسان، باورها ...
-
نسبت «معنا» به مثابه مدرَک باطنی با «مفهوم»، نزد صدرالمتالهین
(دانشگاه شیراز, 2023-08-23)«ادراک باطنی» از مفاهیم شایع در حیطه معرفتشناسی و نفسشناسی نزد فیلسوفان مسلمان است که در مقابل ادراک ظاهری یا حسی یا مانند آن، قرار میگیرد. اما بااین وجود و با بررسی مواضع متعددی از عبارات فیلسوفان مسلمان، به نظر می رسد ...
-
بررسی تطبیقی فضیلت گرایی اخلاقی از دید مولانا و خواجه نصیر الدین طوسی
(دانشگاه شیراز, 2023-08-23)نظریه ی اخلاقی مولانا و خواجه نصیر را می توان در بررسی اولیه جزء نظریه های فضیلتگرا دانست. مولانا افعال اخلاقی را برای رسیدن به نتایجی که سعادت اخروی را تامین نموده و گاه به شکل فضایل اخلاقی چون صدق و ایثار و... معرفی می ...
-
خوانشی برمولفه های عرفانی تاثیر گذار نفس بر سلامت بدن از دیدگاه مولوی
(دانشگاه شیراز, 2023-08-23)مسئله ی نفس و چگونگی ارتباط آن با بدن، همواره یکی از مهم ترین دغدغه های عارفان وپزشکان بوده، و این امر منشاء شکل گیری مباحث متعددی در حوزه پزشکی شده است.عرفان مکتب مبتنی بر کشف وشهود و برخاسته از تهذیب وتزکیه نفس است که ...
-
بررسی عوامل تنوع پذیری ادراکات و مشاهدات بر اساس مبانی حکمت متعالیه
(دانشگاه شیراز, 2023-08-23)بدون تردید هر حقیقت و پدیدهی واحدی میتواند متعلق ادراکات و مشاهدات متنوع و متکثر قرار گیرد. اینکه چگونه میتوان از حقیقت و پدیدهای واحد، ادراکات و مشاهدات متنوعی داشت به نحوی که از یکسو تمام آن ادراکات و مشاهدات را دارای ...
-
تبیین کل الکمال بودن حقیقت وجود و مظاهر آن با نگاهی به چالشها و رهیافتها
(دانشگاه شیراز, 2023-03-21)نوشتار کنونی بر آن است که با استفاده از اصولی نظیر استقلال و بساطت محض حقیقت وجود، «کل الکمال بودن حقیقت وجود» را اثبات کند. با اثبات کل الکمال بودن حقیقت وجود، میتوان به حکم عدم تناهی این حقیقت، «معیت قیومیۀ» حقیقت ...
-
بررسی ماهیت و ویژگی های قواعد کلامی
(دانشگاه شیراز, 2023-03-21)اصول عقاید انسان، نقش بنیادینی در تمام حرکات مادی و معنوی او دارد. این اهمیت بنیادین، توجه ویژه به علم کلام که عهدهدار معارف اعتقادی است را میطلبد و لزوم توسعه و تعمیق در آن را روشن میسازد. قواعد کلامی در علم کلام جایگاهی ...
-
دیدگاه ابن سینا پیرامون نقش عوامل مادی در شکل گیری صفات اخلاقی
(دانشگاه شیراز, 2023-03-21)صفات اخلاقی تحت تأثیر عوامل مختلف شکل می گیرند. با جستجو در آثار ابن سینا مجموع این عوامل را میتوان در دو گروه مادی و معنوی قرارداد. عوامل مادی شامل عوامل بدنی و غیر بدنی است که این پژوهش با هدف بررسی آنها تنظیم شده ...
-
تقابل دو نظریه مُثُل و تجرید در ساحت فلسفه اسلامی و ثمرات هستی شناسانه و معرفت شناسانه آن دو
(دانشگاه شیراز, 2023-03-21)بیتردید یکی از مباحث مهم حوزه معرفتشناسی در فلسفه اسلامی، نحوه حصول ادراکات کلی برای انسان است. از آنجا که عنصر اساسی تمایزبخش انسان از سایر موجودات، تعقل به شمار میآید توانایی ادارک معقولات برای انسان، نزد هر فیلسوفی ...
-
خداباوری و شر گزاف بررسی پاسخ ویلیام هسکر به مسئله شر
(دانشگاه شیراز, 2022-08-23)شر گزاف شری است که موجود عالم و قادر مطلق بتواند مانع آن شود بی آنکه به سبب این ممانعت، خیری برتر از دست رود، و یا شری بدتر یا برابر با آن ایجاد شود. ویلیام رو معتقد است وجود شر گزاف تهدیدی جدی برای خداباوری است. پترسون ...