دوره 11, شماره 40
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مسأله ی فیض در حکمت اسلامی: بحثی در باب مسأله صدور « فیض » و نسبت آن با حقیقت محمدیه
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)از نگاه حکیمان مسلمان، خداوند تنها وجود بخش هستی است. از آنجا که هستی از خدا فرا نمیگذرد و جز او همه چیز هیچ است؛ پس برای خداوند، هدف و غرضی مگر ذات خود او نیست و از آن روی که ذات هستی پیوسته و همیشه بوده، فاعلیت او نیز ...
-
مشاییان و نظریه ی تجرید
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)در این مقاله، اثبات میشود تئوری مشائیان مسلمان در خصوص نحوهی ادراک کلیات، نظریهی تجرید نیست، بلکه ایشان تنها عامل مؤثر در ادراک عقلی را میتوانند افاضهی عقل واهب الصور لحاظ کنند و تفوّه ایشان به نظریهی تجرید، ناشی از ...
-
مفهوم زیبایی نزد توماس آکوئینی
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)توماس آکوئینی (1225 - 1274 م) در بخشهای متعددی از کتابهای خود، به بررسی مفهوم زیبایی پرداخته است. او این اشارات را به صورت پراکنده و ضمنی مطرح کرده و کتاب یا فصل مستقلی در این خصوص تألیف نکرده است. اگرچه او بسیاری از ...
-
دلالت معجزه از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)در این مقاله دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی در باب مدلول معجزات بر اساس روششناسی خاص او بررسی میشود. عبدالجبار طریق مشهور متکلمان در دلالت معجزه بر صدق ادعای پیامبر، یعنی تمسک به حکمت الاهی را پیش گرفته، اما طرح این دلالت ...
-
جدال افلاطونی
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)جدال (دیالکتیک) بنیادیترین و اساسیترین مفهوم در نظام فلسفی افلاطون، اعم از هستیشناسی و معرفتشناسی است. دیالکتیک را افلاطون از سقراط به ارث برده است و چنانکه در این مقاله اشاره خواهد شد، تغییر و تحولی اساسی در آن ایجاد ...
-
مطالعه ی تطبیقی «حدوث عالم» در حکمت صدرا و نهج البلاغه
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)در این مقاله، حدوث عالم در حکمت صدرا با مطالب نهج البلاغه مقایسه شده است. به این منظور، کتب فلسفی و تفسیری صدرا مطالعه و آرای او دربارهی حدوث عالم جمعآوری شده است. همجنین مطالب نهج البلاغه در رابطه با حدوث عالم مورد ...
-
منطق ربط و سلب لزوم در شرطی سالبه ی کلیه
(دانشگاه شیراز, 2011-10-23)نگارنده در مقالهی دیگری در تحلیل شرطیهای سالبهی کلیه، با فرمولبندی عبارات ابنسینا نشان داده است که به تحلیل ابنسینا ایراد صوری مهمی وارد است و تلاشهای ابنسینا در پاسخ به آن، پذیرفتنی نیستند. او به کمک تحلیل ابنسینا ...



