مرور دوره 10, شماره 37 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 4 از 4
-
دیدگاه ملاصدرا درباره ی عصمت انبیا از گناه
(دانشگاه شیراز, 2011-01-21)عصمت انبیا از گناه از جمله مسایلی است که ملاصدرا به آن توجه نموده است. او بیشتر مطالب خود را دربارهی عصمت در تفسیری که بر آیات قرآن دارد آورده است. ملاصدرا در تعریف عصمت، بیانات متفاوتی دارد که به رغم اختلافات ظاهری، ...
-
نقدی بر نظریه ی اصالت وجود و عینیت ماهیت
(دانشگاه شیراز, 2011-01-21)«اصالت وجود» یکی از بنیادیترین و اساسیترین ابتکارات صدرالمتألهین است که بسیاری از مباحث فلسفی تحت تأثیر آن رنگ دیگری به خود گرفته است. با همهی وضوح این مسأله در نزد ارباب حکمت متعالیه، گاه تقریرهایی نامشهور از اصالت ...
-
واقع گرایی علمی و گریزناپذیری نظریه های علمی (با تکیه بر آرای هکینگ و سنکی)
(دانشگاه شیراز, 2011-01-21)هاوارد سنکی اخیراً استدلال کرده است که واقعگرایی علمی با امکانی بودن نظریههای علمی سازگار است و بنابراین مستلزم گریزناپذیری نظریههای علمی نیست. وی اضافه میکند اگر واقعگرایی علمی با نظریهی اعتمادگرایانهی روش همراه ...
-
رابطه ی قوه ی عاقله و مغز در آرای فلسفی و طبی ابن سینا
(دانشگاه شیراز, 2011-01-21)ابن سینا عاقله را قوهای مجرد میداند که برای فعل خاص خود، نیازمند عضو خاصی در بدن نیست و دلایل متعدد اثبات تجرد نفس ناطقه را پشتوانهی این ادعا قرار میدهد. در همین حال، در آثار فلسفی خود، به نیاز و مراجعهی عاقله به حس ...



