دوره 10, شماره 37

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل انتقادی نظریه درونگرایانه چیزُم و توجیه ذهنی- عینی باورها 

    یزدانی, عباس (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    باور موجه دارای چه شرایطی است؟ چگونه ما می­توانیم در باورهایمان در باره جهان خارج موجه باشیم؟ برخلاف نظریه برون­گرایانه، مبناگروی درون­گرایانه بر این باور است که ما انسان‌ها در رابطه با باورهایمان، الزامات و وظایف معرفتی ...

  • هرمنوتیک و فهم معرفت تاریخی 

    رضوی, سید ابوالفضل (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    ماهیت و اهمیت تفسیر در تاریخ، امری که پژوهش­های مختلف تاریخی را از هم متمایز کرده و جنبه­های نسبی و سیّال بودن دانش تاریخ را نشان می­دهد، مبحث مهمی است که مورخان را در فهم بیشتر موضوعات تاریخی و مهم­تر از آن، در فهم بستر ...

  • روی کردهای مختلف به مسأله ی شر و حل این مسأله به کمک عشق الاهی در جهان بینی مولانا 

    بحرانی, صدیقه؛ کاکایی, قاسم (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    کی از مهم‌ترین مسایل فلسفی و کلامی مسأله‌ی شرور است. در گذشته این مسأله در مقابل صفت عدالت خدا مطرح می‌شد و سعی می‌کردند که به آن پاسخ دهند. اما در سده‌های اخیر برخی از متفکران وجود خداوند را به دلیل مشکل شرور انکارکرده‌اند. ...

  • واقع گرایی علمی و گریزناپذیری نظریه های علمی (با تکیه بر آرای هکینگ و سنکی) 

    شیخ رضایی, حسین؛ یغمایی, ابوتراب (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    هاوارد سنکی اخیراً استدلال کرده است که واقع‌گرایی علمی با امکانی‌ بودن نظریه‌های علمی سازگار است و بنابراین مستلزم گریزناپذیری نظریه‌های علمی نیست. وی اضافه می‌کند اگر واقع‌گرایی علمی با نظریه‌ی اعتمادگرایانه‌ی روش همراه ...

  • دیدگاه ملاصدرا درباره ی عصمت انبیا از گناه 

    اکبری, رضا؛ منصوری, عباسعلی (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    عصمت انبیا از گناه از جمله مسایلی است که ملاصدرا به آن توجه نموده است. او بیش‌تر مطالب خود را درباره‌ی عصمت در تفسیری که بر آیات قرآن دارد آورده است. ملاصدرا در تعریف عصمت، بیانات متفاوتی دارد که به رغم اختلافات ظاهری، ...

  • رابطه ی قوه ی عاقله و مغز در آرای فلسفی و طبی ابن سینا 

    رحیم پور, فروغ السادات (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    ابن سینا عاقله را قوه‌ای مجرد می‌داند که برای فعل خاص خود، نیازمند عضو خاصی در بدن نیست و دلایل متعدد اثبات تجرد نفس ‌ناطقه را پشتوانه‌ی این ادعا قرار می‌دهد. در همین حال، در آثار فلسفی خود، به نیاز و مراجعه‌ی عاقله به حس ...

  • نقدی بر نظریه ی اصالت وجود و عینیت ماهیت 

    شه گلی, احمد (دانشگاه شیراز, 2011-01-21)
    «اصالت وجود» یکی از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین ابتکارات صدرالمتألهین است که بسیاری از مباحث فلسفی تحت تأثیر آن رنگ دیگری به خود گرفته است. با همه‌ی وضوح این مسأله در نزد ارباب حکمت متعالیه، گاه تقریرهایی نامشهور از اصالت ...