شناسایی عوامل اثرگذار بر شایسته گزینی مدیران مدارس در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت
(ندگان)پدیدآور
محمدی, عباسذوالفقاری زعفرانی, رشیدنویدادهم, مهدیتورانی, حیدر
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
در راهکار 6-22 زیرنظام راهبری و مدیریتِ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر گزینش مدیران در سطوح مختلف بر اساس شایستهسالاری تأکید گردیده است، به همین منظور، در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی- گرندد تئوری ساختارگرا، به شناسایی و تعریف شاخصها، مؤلفهها و ابعاد شایستگی مدیران (صف) مدارس پرداخته شده است. در این راستا، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با تعداد 22 نفر از خبرگان شامل سه گروه؛ تدوینکنندگان سند تحول بنیادین، کارشناسان اجرای زیرنظام راهبری و مدیریت و اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت آموزشی در دانشگاهها صورت پذیرفت. سپس برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از سه روشِ بررسی توسط اعضاء، سه سویه نگری منابع دادهها و نیز تحلیل موارد منفی/ مخالف تأیید گردید. همچنین، بهمنظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، با رویکردی استقرایی، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. به نحوی که با شناسایی 80 شاخص و دستهبندی آنها ذیل 17 زیرمؤلفه و سپس 6 مؤلفه اصلی شاملِ: ارزشها و نگرشها؛ مهارتها و توانمندیهای مدیریتی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ دانش و مهارت شخصی؛ دانش و مهارت سازمانی؛ نظارت و کنترل، نهایتاً با طبقهبندی کلی کدهای به دست آمده، شایستگیهای موردنیاز مدیران مدارس در دو بُعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف گردیدند.
کلید واژگان
شایسته گزینیشایستهسالاری
زیرنظام راهبری و مدیریت
سند تحول بنیادین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایراناستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
استادیار دانشگاه شهید رجایی- دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش
دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
شاپا
2538-47242538-4732



