عوامل سؤ رفتار دانشآموزان در مدارس متوسطه: راهکارهایی برای مدیریت کلاس
(ندگان)پدیدآور
نادرنژاد, بهزادعبداللهی, فردینباتمانی, فردین
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی علل و عوامل بروز سوء رفتار دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه شهر سنندج و ارائه راهکارهای مدیریتی آن بود. این پژوهش از نوع کیفی و از روش داده بنیاد استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش معلمان مدارس متوسطه اول بودند که بهمنظور احصای تجارب 15 نفر از معلمان باسابقه مدارس با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری مقوله انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از کدگذاری نظری و استفاده از نرمافزار maxqda نسخه 10 انجام گرفت. با نظرخواهی از مشارکتکنندگان بهوسیله بهکارگیری مصاحبه عمیق و تحلیل محتوای آن، و انجام مقایسه و تطبیق دادهها، 144 شاخص به دست آمد که با حذف موارد تکراری و ادغام شاخصهای همجنس و مشابه، درنهایت مقولههای مربوط به علل و عوامل بروز سوء رفتار در قالب 43 مقوله فرعی(کدگذاری باز) و 22 مقوله محوری و 5 مقوله فراگیر(کدگذاری گزینشی)، ترسیم شد. برای ارائه راهکارهای مدیریتی علاوه بر استفاده از نتایج پژوهش از نتایج تحقیقات پیشین نیز استفاده شد. از علل و عوامل به وجود آورنده سوء رفتار میتوان به عوامل برون کلاسی مانند عوامل محیطی (خانواده، جامعه و رسانه) و عوامل مدرسهای (فضای فیزیکی و روانی، ضعف ارتباطی مدیران، الگوسازی نامناسب) اشاره کرد. عوامل درون کلاسی نیز مانند عوامل مرتبط با معلم (سبک تدریس، رویکرد معلم، مدیریت کلاس، صلاحیت حرفهای معلم) و عوامل مربوط به خود دانشآموز (ضعف علمی، کمبود انگیزه، اختلالات رفتاری) میباشد که متناسب با هرکدام راهکارهای مدیریتی ارائه میشود.
کلید واژگان
سوءرفتار دانش آموزنقش معلم
مدرسه
مدیریت کلاس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج - ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج - ایران
شاپا
2538-47242538-4732



