شناسایی ابعاد و مؤلفههای رفتاری رهبران آموزشی بینشمند در مدارس ابتدایی؛ پژوهشی پدیدارشناسانه
(ندگان)پدیدآور
همت یار, زهراعبدالهی, بیژننوه ابراهیم, عبدالرحیمزین آبادی, حسن رضانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضراز نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه بوده است. جامعهی آماری شامل خبرگان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها در رشتۀ مدیریت آموزشی و مدیران موفق و تحولگرای مدارس ابتدایی شهر مشهد بوده  است که با روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع مقوله 23 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری،  و با استفاده از ترکیب رویکرد هفت مرحله ای کلایزی  و کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت کسب روایی داده ها از بررسی توسط مشارکت کنندگان و جهت پایایی از توافق درونی دو کدگذار  استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد ابعاد و مؤلفههای رفتاری رهبران آموزشی بینشمند در مدارس ابتدایی، ابعاد شخصیتی، ارزشی، دانش حرفه ای، تفکر استراتژیک،  شناختی و  مهارت مدیریت روابط میباشند. . نتایج حاکی از آن است که رهبران آموزشی بینشمند از رویکردهای تقریبا مشابهی که ناظر به اهداف بلندمدت میباشد برخوردارند. بنابراین با به کارگیری فرایندهای گزینشی صحیح و اعمال استراتژیهای توانمندسازی مناسب، می توان مدیریت روتین کنونی مدارس را به سمت رهبری بینشمند هدایت کرد.
کلید واژگان
رهبری آموزشی بینشمندویژگیهای شخصیتی
ارزشی
دانش حرفهای
تفکر استراتژیک
شناختی
مهارتهای مدیریت روابط
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2538-47242538-4732




