بازگشت به مدیریت : طراحی و تبیین الگوی نوین صلاحیتهای مدیران آموزشی با روش تحلیل مضمون
(ندگان)پدیدآور
سبزیان پور, زهرهاسلام پناه, مریمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش سعی بر آن است الگویی بر اساس تحلیل مضمون برای صلاحیتهای مدیران مدارس آموزشوپرورش استخراج گردد. جامعه آماری این پژوهش در زمینه اسناد شامل: کلیه مقالات، رسالهها، طرحها و گزارشهای پژوهشی مرتبط با موضوع موردپژوهش در گستره زمانی 2000-2018 در حوزه صلاحیتهای مدیران آموزشی با نمونهگیری هدفمند بود. در فرایند تحلیل مضمون با همسوسازی دادهها به تدوین و اعتبار یابی چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزشی پرداخته شد .پایایی نتایج با استفاده از روش هولستی 95/0 برآورد گردید. بر اساس یافتههای این پژوهش صلاحیتهای مدیران آموزشی در 4 تم فراگیر دانایی، تعالی معنوی، پویندگی و پایستگی خلاصه گردید. مضمون دانایی شامل دو مضمون پیشسازماندهندۀ (یاددهی- یادگیری و سازمانی) و 8 مضمون پایه میباشد. مضمون تعالی معنوی شامل 3 مضمون پیشسازماندهندۀ (عشق به هستی، جهانبینی معنوی و ایمان و امید) و 9 مضمون پایه است. مضمون پویندگی شامل 4 مضمون پیشسازماندهندۀ (پیشرویی، تشریکمساعی، مدیریت ارتباطات، دیدگاه جهانی) و 8 مضمون پایه است. درنهایت مضمون پایستگی شامل 5 مضمون پیشسازماندهندۀ (مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی پایدار، مدیریت نوآفرینی، مدیریت محیط زیست و مدیریت سلامت پایدار) و 13 مضمون پایه میباشد. مدل حاضر میتواند مبنای مناسبی برای مدیران در مدارس و همچنین سنجش و ارائه راهکارهایی برای انتخاب مدیران بر اساس مؤلفههای تعریفشده در این مدل باشد.
کلید واژگان
صلاحیت مدیران آموزشیدانایی
تعالی معنوی
پویندگی
پایستگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
شاپا
2538-47242538-4732




