طبقه اجتماعی و رتبة کنکور: مطالعهای انتقادی در دانشگاه بوعلی سینای همدان
(ندگان)پدیدآور
کریمی بهروزیان, احمدافقـی, نـادرعباداللهی چنذانق, حمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با رویکردی انتقادی و با الهام از نظریة بازتولید فرهنگی بوردیو به بررسی رابطه طبقه اجتماعی و موفقیت در کنکور در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان میپردازد. پژوهش حاضر از نوع پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جمعیت آماری شامل  (12500نفر) و حجم نمونه تعداد 370 دانشجو است که با استفاده از فرمول کوکران برای دادههای کمی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. بنابر یافتههای بهدست آمده، بین سرمایۀ اجتماعیِ شبکهای و هوش شناختی از یک سو و رتبة کنکور از سوی دیگر رابطة معنادار وجود داشت. یافتههای حاصل از آزمونهای تفاوت  بیانگر عدم وجود تفاوت بین اخلاق کار طبقات بالا و پایین، عدم وجود تفاوت طبقاتی بین دانشجویان رشتههای محبوب و کمتر محبوب و  نیز عدم وجود تفاوت در میزان امیدواری به آینده بین این دو دسته از دانشجویان، و همچنین وجود تفاوت هوشی بین انان و رابطة معکوس ناامنی غذایی با هوش شناختی بود.
کلید واژگان
اخلاق کارامنیت غذایی
امید
طبقه
سرمایة اجتماعی شبکهای
هوششناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه گیلاناستادیار گـروه عـلوم اجتماعـی دانشگاه گیلان
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان




