ارائهی الگویی ساختاری جهت پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, اصغراخلاقی, مسعودسلطانی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این تحقیق، مطالعهی رابطهی میان ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی اعضای هیأت علمی با کیفیت تدریس آنان بود. به این منظور 287 نفر از استادان دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید باهنر با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند و ابزارهای اندازهگیری را که شامل پرسشنامهی محققساختهی سنجش کیفیت تدریس، پرسشنامهی ذهنیت فلسفی و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل و کیچنر را تکمیل کردند. ابزارها از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. در این تحقیق، برای مشخص کردن سهم ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی با کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که ذهنیت فلسفی به صورت مستقیم و مثبت با کیفیت تدریس و انگیزش شغلی به صورت مستقیم و مثبت با کیفیت تدریس رابطهی معناداری دارند. همچنین ذهنیت فلسفی با انگیزش شغلی رابطهی مستقیم، مثبت و معناداری دارد و انگیزش شغلی نقش واسطهای معناداری در رابطهی بین ذهنیت فلسفی و کیفیت تدریس دارد. نتایج با توجه به پژوهشهای پیشین به بحث گذاشته شد و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح گردید.
کلید واژگان
کیفیت تدریسذهنیت فلسفی
انگیزش شغلی
الگوی ساختاری
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرماناستادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان




