• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین برنامه ی آموزشی افزایش علاقه ی اجتماعی (والد-کودک) و بررسی اثربخشی آن در افزایش میزان علاقه ی اجتماعی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای

    (ندگان)پدیدآور
    خباز, محمودعلیزاده, حمیددلاور, علیابراهیمی قوام, صغری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    336.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه­ی افزایش علاقه­ی اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر میزان علاقه­ی اجتماعی دانش­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. روش تحقیق حاضر آزمایشی است و برای جمع­آوری داده­ها از طرح آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. از میان دانش­آموزان 9 تا 12 سال ارجاع شده به مراکز درمانی 32 نفر از افرادی که در مصاحبه­ی تشخیصی و نیز آزمون CBCL دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای تشخیص داده شدند، به همراه والدین آن­ها به­صورت تصادفی به­عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب گردیدند و در دو گروه 16 نفره به­صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل سیاهه­ی رفتاری کودکان (CBCL) جهت تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­ای و مقیاس علاقه­ی اجتماعی برای کودکان ایرانی (SISIC) جهت اندازه­گیری میزان علاقه­ی اجتماعی دانش­آموزان بودند که در دو مرحله­ی پیش­آزمون و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چند­متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان می­دهد که در متغیر علاقه­ی اجتماعی و همه­ی زیر مقیاس‌های آن شامل مسؤولیت­پذیری-انجام تکالیف، ارتباط با مردم- همدلی، جرأت-اطمینان و برابری در مقابل کهتری-برتری؛ نمره­ی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش برنامه­ی علاقه­ی اجتماعی افزایش معناداری دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر گواه این مسأله است که برنامه­ی آموزشی افزایش علاقه­ی اجتماعی تدوین‌شده در پژوهش حاضر میزان علاقه­ی اجتماعی و تمامی زیر مقیاس‌های علاقه­ی اجتماعی را در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای افزایش می­دهد. درنتیجه از این برنامه­ی آموزشی می‌توان برای پرورش علاقه­ی اجتماعی کودکان و نیز ارتقای ویژگی‌های مثبت همبسته با علاقه­ی اجتماعی که در مطالعات متعددی مورد تأیید قرار گرفته‌اند، بهره برد.
    کلید واژگان
    روان شناسی فردی نگر
    علاقه ی اجتماعی
    اختلال نافرمانی مقابله‌ای
    آموزش و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسؤول)
    استاد علوم روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد روش‌های تحقیق و آمار، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.3976
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3976.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193301

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب