نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخباز, محمودfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorدلاور, علیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی قوام, صغریfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:09:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:09:28Z
dc.date.available1399-07-09T01:09:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:09:28Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-28en_US
dc.date.submitted1394-09-07fa_IR
dc.identifier.citationخباز, محمود, علیزاده, حمید, دلاور, علی, ابراهیمی قوام, صغری. (1395). تدوین برنامه ی آموزشی افزایش علاقه ی اجتماعی (والد-کودک) و بررسی اثربخشی آن در افزایش میزان علاقه ی اجتماعی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8(2), 122-142. doi: 10.22099/jsli.2017.3976fa_IR
dc.identifier.issn2228-5075
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.3976
dc.identifier.urihttp://jsli.shirazu.ac.ir/article_3976.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193301
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه­ی افزایش علاقه­ی اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر میزان علاقه­ی اجتماعی دانش­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. روش تحقیق حاضر آزمایشی است و برای جمع­آوری داده­ها از طرح آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. از میان دانش­آموزان 9 تا 12 سال ارجاع شده به مراکز درمانی 32 نفر از افرادی که در مصاحبه­ی تشخیصی و نیز آزمون CBCL دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای تشخیص داده شدند، به همراه والدین آن­ها به­صورت تصادفی به­عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب گردیدند و در دو گروه 16 نفره به­صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل سیاهه­ی رفتاری کودکان (CBCL) جهت تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­ای و مقیاس علاقه­ی اجتماعی برای کودکان ایرانی (SISIC) جهت اندازه­گیری میزان علاقه­ی اجتماعی دانش­آموزان بودند که در دو مرحله­ی پیش­آزمون و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چند­متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان می­دهد که در متغیر علاقه­ی اجتماعی و همه­ی زیر مقیاس‌های آن شامل مسؤولیت­پذیری-انجام تکالیف، ارتباط با مردم- همدلی، جرأت-اطمینان و برابری در مقابل کهتری-برتری؛ نمره­ی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش برنامه­ی علاقه­ی اجتماعی افزایش معناداری دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر گواه این مسأله است که برنامه­ی آموزشی افزایش علاقه­ی اجتماعی تدوین‌شده در پژوهش حاضر میزان علاقه­ی اجتماعی و تمامی زیر مقیاس‌های علاقه­ی اجتماعی را در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای افزایش می­دهد. درنتیجه از این برنامه­ی آموزشی می‌توان برای پرورش علاقه­ی اجتماعی کودکان و نیز ارتقای ویژگی‌های مثبت همبسته با علاقه­ی اجتماعی که در مطالعات متعددی مورد تأیید قرار گرفته‌اند، بهره برد.fa_IR
dc.format.extent336
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات آموزش و یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.3976
dc.subjectروان شناسی فردی نگرfa_IR
dc.subjectعلاقه ی اجتماعیfa_IR
dc.subjectاختلال نافرمانی مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectآموزش و یادگیریfa_IR
dc.titleتدوین برنامه ی آموزشی افزایش علاقه ی اجتماعی (والد-کودک) و بررسی اثربخشی آن در افزایش میزان علاقه ی اجتماعی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسؤول)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد علوم روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روش‌های تحقیق و آمار، دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage122
dc.citation.epage142
nlai.contributor.orcid0000-0003-0179-3359


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد