حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
رضایی, شمس الدیناسمعیلی, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: مهمترین منبع درآمدزایی صنعت فوتبال در جهان، حق پخش تلویزیونی میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال ایران است.
روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 89% بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عوامل ساختاری فوتبال، عوامل مؤثّر مدیریتی(دولتی)، عوامل رفتاری و معنایی، عوامل حقوقی و قانونی و تدوین و استقرار الگوی فروش حق پخش تلویزیونی هفت مؤلفة مؤثّر در فروش حق پخش تلویزیونی میباشند.
نتیجهگیری: بررسیها نشان داد که ادامة امتناع صدا و سیما از پرداخت حقِ پخش تلویزیونی باعث ورشکستگی مالی صنعت فوتبال خواهد شد. همچنین تأسیس شبکههای تلویزیونی خصوصی و تشکیل کمیته چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صدا و سیما برای توسعة پایدار مالی صنعت فوتبال کشور لازم به نظر میرسد.
کلید واژگان
حق پخش تلویزیونیباشگاههای فوتبال
تئوری دادهبنیاد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه ایلاماستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
شاپا
2322-48002538-5348



