• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش چشم‌انداز زمان در هیجان تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم

    (ندگان)پدیدآور
    فرزین, سمیرابرزگر بفرویی, کاظمفقیهی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    218.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چشم‌انداز زمان در هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم است. بدین منظور 200 نفر از دانش‌آموزان شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه‌های چشم‌انداز زمانی زیمباردو و بوید (1999) و هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005) را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که از بین ابعاد چشم‌انداز زمان فقط دیدگاه زمانی حال لذت‌گرا، آینده و حال جبرگرا با هیجان‌های تحصیلی مثبت ارتباط مثبت و معناداری دارند و نیز فقط دیدگاه زمانی گذشته منفی، حال لذت‌گرا، متعالی آینده و گذشته مثبت ارتباط مثبت و معناداری با هیجان‌های تحصیلی منفی دارند. هم‌چنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش برازنده داده‌هاست و نیز از بین ابعاد چشم‌انداز زمان، دیدگاه زمانی حال لذت‌گرا، آینده و حال جبرگرا در پیش‌بینی هیجان‌های تحصیلی مثبت و هم‌چنین دیدگاه زمانی گذشته منفی، حال لذت‌گرا و متعالی آینده در پیش‌بینی هیجان‌های تحصیلی منفی دانش‌آموزان نقش دارند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌گردد جهت افزایش هیجان‌های مثبت و کاهش هیجان‌های منفی، برنامه‌های آموزش زمان درمانی جهت هدایت دانش‌آموزان به چشم‌انداز زمانی متعادل به متخصصان ارائه گردد.
    کلید واژگان
    چشم‌انداز زمان
    هیجان تحصیلی
    دانش‌آموزان پسر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-04-20
    1399-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد
    دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه یزد
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2020.908
    http://jsp.uma.ac.ir/article_908.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192145

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب