بررسی مقایسهای ابعاد آسیبپذیری به اعتیاد بین دانشآموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای
(ندگان)پدیدآور
عبدالمحمدی, کریماحمدی, عزت الهچوبداری, عسگرحسینعلیزاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه مؤلفههای آسیبپذیری به اعتیاد بین دانشآموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای بود. پژوهش حاضر از نوع روش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر تبریز در سال تحصیلی 95-96 بود که بر اساس جدول نمونهگیری مورگان 500 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه مشکلات رفتاری نوجوانان (YSR) مورد غربالگری قرارگرفتند. سپس 40 دانشآموز مبتلا به ODD و 40 دانشآموز عادی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد (نیسی، 1392) استفاده شد. آزمون مانوا به منظور تجزیه و تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه از نظر مؤلفههای آسیبپذیری به اعتیاد (افسردگی، نگرش مثبت به مواد، اضطراب، هیجان خواهی بالا) و نمره کل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) و دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای آسیبپذیری بیشتری در مقابل اعتیاد دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که تشخیص به موقع و مداخله به هنگام برای اختلال نافرمانی مقابلهای میتواند احتمال آسیبپذیری در مقابل اعتیاد را در بین دانشآموزان و نوجوانان کمتر کند.
کلید واژگان
نافرمانی مقابلهایآسیبپذیری به اعتیاد
دانشآموزان پسر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
مدرس دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
دکتری روانشناسی کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان




