اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
عطایی, فاطمهاحمدی, عبدالجوادکیامنش, علیرضاسیف, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزش تحصیلی در دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران پرداخته است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه یازدهم مدارسِ متوسطه دوم شهرِ تهران که در سال تحصیلی 96- 1397 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 80 دانشآموز که دارای نمراتِ پایینی در انگیزش تحصیلی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در 4 گروه (2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروههای آزمایشی طی 8 جلسه تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. سپس از هر چهار گروه مجدداً پسآزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی به طور معناداری موجب افزایش انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر شده است. با توجه به اثرات مثبت تمرینات ذهنآگاهی بر افزایش انگیزش نسبت به تحصیل، پیشنهاد میشود که معلمان و مدرسان تعلیم و تربیت با آموزش ذهنآگاهی در مدارس و ایجاد شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی فرصتهای بیشتری را برای افزایش انگیزش تحصیلی در دانشآموزان فراهم کنند.
کلید واژگان
ذهنآگاهیانگیزش تحصیلی
دورة متوسطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران




