نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیشبینی تکانشوری دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
بشرپور, سجاددرودی, جوادحیدری, فاضلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیشبینی تکانشوری در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و نمونه پژوهش شامل 154 دانشآموز دبیرستانی بودکه در سال تحصیلی 94- 95 در دبیرستانهای شهرستان کامیاران مشغول به تحصیل بودند و به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری ادراکشده، حساسیت به طرد و تکانشوری استفاده شد و دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان دادکه تکانشوری با سبکهای فرزند پروری استبدادی و سهلگیرانه و همچنین با حساسیت به طرد رابطه مثبت اما با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبکهای فرزندپروری والدین میتواند تکانشوری فرزندان را پیشبینی کند(001/0>p). بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که تکانشوری با سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه و مؤلفههای حساسیت به طرد رابطه مثبت ولی با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی دارد.
کلید واژگان
شیوههای فرزندپروریحساسیت به طرد
تکانشوری
نوجوانان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




