نقش عزت نفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیشبینی افسردگی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
کشاورز افشار, حسینهدهدی, زهراعلینژاد, طاهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عزت نفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیشبینی افسردگی دانشآموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 2500 نفر از دانشآموزان دبستانهای دخترانه شهر تهران بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای – چندمرحلهای تعداد 500 نفر (250 دانشآموز و 250 مادر) انتخاب شدند. دانشآموزان پرسشنامه خودارزیابی افسردگی کودکان (DSRS) و عزت نفس کوپراسمیت (SEI) را تکمیل نمودند. سپس پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری بامریند (PSI) و پرسشنامه ارزیابی انسجام خانواده و انعطافپذیری (FACES-III) بین مادران آنها توزیع گردید. دادهها به وسیله روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین افسردگی کودکان با عزت نفس و ابعاد آن شامل عزت نفس عمومی، اجتماعی و تحصیلی، سبک فرزندپروری مقتدر و انسجام خانواده رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). براساس نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام، عزت نفس کودک، سبکهای فرزندپروری و انسجام و انعطافپذیری به ترتیب 43 درصد، 16 درصد و 12 درصد واریانس افسردگی فرزندان را تبیین میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که عزت نفس کودک، سبک فرزندپروری مقتدر و انسجام خانواده، از عوامل تأثیرگذار در پیشبینی افسردگی دختران بوده (01/0>p) و در پیشگیری، سببشناسی و درمان اختلال افسردگی نقش مهمی ایفا مینمایند.
کلید واژگان
افسردگیعزت نفس
سبکهای فرزندپروری
انسجام خانواده و انعطافپذیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین




