مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه بیش فعالی و افراد عادی در مؤلفههای فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعهای در دانش-آموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت
(ندگان)پدیدآور
صفری, هادیمکوند حسینی, شاهرخصباحی, پرویزمالکی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دانشآموزان دارای نقص توجه بیشفعالی از طیف متنوعی از مشکلات شناختی و رفتاری رنج میبرند و شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که زبان میتواند در کنترل شناختی و رفتاری این اختلال نقشی واسطهای ایفا کند. هدف این پژوهش مقایسه فهم کلامی در انواع این اختلال و در قیاس با دانش آموزان عادی بوده است. نمونه این پژوهش 240 نفراست. از میان کلیه دانشآموزان دارای نقص توجه و بیشفعالی ارجاع شده به کلینیک آموزش و پرورش شهریار در سال تحصیلی96-97، 180نفر (90دختر و 90پسر) و یک گروه کنترل از دانشآموزان عادی(30 دختر و 30پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از مقیاس وکسلر نسخه چهارم هنجار شده دادههای فهم کلامی گروههای نمونه گردآوری شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دارای نقص توجه بیشفعالی بهطور معنادار نسبت به دانشآموزان عادی پایینتر است. در میان دسته بندیهای سهگانه این اختلال، نوع ترکیبی و نوع بیشفعال به طور معناداری به ترتیب پایینترین میانگین را نسبت به دانشآموزان عادی نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که، فهم کلامی در تنظیم شناخت و رفتار دانشآموزان، نقش مهمی دارد و میبایست در مداخلات درمانی مورد تأکید قرار گیرد.
کلید واژگان
فهم کلامیاختلال نقص توجه بیشفعالی
آزمون عصب روانشناختی وکسلر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه سمناندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر ، دانشگاه سمنان




