• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه‌ بیش فعالی و افراد عادی در مؤلفه‌های فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعه‌ای در دانش-آموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت

    (ندگان)پدیدآور
    صفری, هادیمکوند حسینی, شاهرخصباحی, پرویزمالکی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    257.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دانش­آموزان دارای نقص توجه­ بیش­فعالی از طیف متنوعی از مشکلات شناختی و رفتاری رنج می­برند و شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که زبان می­تواند در کنترل شناختی و رفتاری این اختلال نقشی واسطه­ای ایفا کند. هدف این پژوهش مقایسه فهم کلامی در انواع این اختلال و در قیاس با دانش آموزان عادی بوده است. نمونه این پژوهش 240 نفراست. از میان کلیه دانش­آموزان دارای نقص توجه و بیش­فعالی ارجاع شده به کلینیک آموزش و پرورش شهریار در سال تحصیلی96-97، 180نفر (90دختر و 90پسر) و یک گروه کنترل از دانش­آموزان عادی(30 دختر و 30پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از مقیاس وکسلر نسخه چهارم هنجار شده­ داده­های فهم کلامی گروه­های نمونه گردآوری شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دارای نقص توجه­ بیش­فعالی به­طور معنادار نسبت به دانش­آموزان عادی پایین­تر است. در میان دسته بندی­های سه­گانه این اختلال، نوع ترکیبی و نوع بیش­فعال به طور معناداری به ترتیب پایین­ترین میانگین را نسبت به دانش­آموزان عادی نشان دادند. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که، فهم کلامی در تنظیم شناخت و رفتار دانش­آموزان، نقش مهمی دارد و می­بایست در مداخلات درمانی مورد تأکید قرار گیرد.
    کلید واژگان
    فهم کلامی
    اختلال نقص توجه ‌بیش‌فعالی
    آزمون عصب روان‌شناختی وکسلر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه سمنان
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سمنان
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سمنان
    استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر ، دانشگاه سمنان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2019.800
    http://jsp.uma.ac.ir/article_800.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192106

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب