بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش-آموزان تیز هوش
(ندگان)پدیدآور
دولتی, حسیننریمانی, محمدصبحی قراملکی, ناصرصادقی هشجین, گودرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانشآموزان تیز هوش بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه نهم دبیرستان متوسطه دوره اول مدرسه استعدادهای درخشان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-96 تشکیل دادند. آزمودنیهای پژوهش شامل 48 نفر تشکیل دادند که 48 نفر از این دانشآموزان با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش شخصی مایر، هوش موفق استرنبرگ و اعتماد به نفس روزنبرگ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که برنامه آموزشی هوش شخصی و موفق بر اعتماد به نفس تأثیر دارد و آن را افزایش میدهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، سلامت جسمانی، روانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش دارد.
کلید واژگان
هوش شخصیهوش موفق
اعتماد به نفس
تیزهوش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیلاستاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




