رابطه ویژگیهای شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
تاجیک, سمیرامحرمی, جعفردانش پرور, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 85747 نفر را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. جهت گردآوری دادهها سه مقیاس روا و پایا شامل پرسشنامهی استاندارد شخصیتی کاستا و مک کری(1992)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون (2002) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچافلی(2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که بین روان رنجورخویی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0P
کلید واژگان
ویژگیهای شخصیتیتنظیم شناختی هیجان
تحلیل رفتگی آموزشی
دانشآموزان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشکاه ازاد واحد تهران شمال
متخصص پزشکی قانونی، دانشیار مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور ، تهران، ایران




