الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و هویت ملی با میانجی-گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی در دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
ایمان زاده, معصومهفرخی, نورعلیبهرامی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف ارائه الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روانشناختی و هویت ملی با میانجیگری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی دانشآموزان دختر در سال تحصیلی 1395-1396 با استفاده از روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر مرند به تعداد 2252 نفر بود. نمونهی مطالعه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به حجم 330  نفر براساس جدول مورگان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سنجش هویت ملی لطف آبادی، سرمایه روانشناختی لوتانز، فرهنگ شهروندی همتی و احمدی، کفایت اجتماعی فلنر و خودکارآمدی نوجوانان  SEQCاستفاده شد. برای آزمون فرضیهها از روش آماری معادلات ساختاری با نرم افزار PSL استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که کفایت اجتماعی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجیگری فرهنگ، اثر غیر مستقیم دارد. سرمایه روانشناختی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجیگری خودکارآمدی به طور غیر مستقیم اثرگذار نبوده و سرمایه شناختی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجیگری کفایت اجتماعی اثر غیر مستقیم دارد.
کلید واژگان
سرمایه روانشناختیهویت ملی
خودکارآمدی
کفایت اجتماعی
فرهنگ شهروندی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراندانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران




