• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان‌های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان کمال‌گرا

    (ندگان)پدیدآور
    کیامرثی, آذرنریمانی, محمدصبحی قراملکی, ناصرمیکاییلی, نیلوفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    369.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان­های مثبت­نگر  و شناختی-رفتاری  بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان کمال­گرا  است. این پژوهش آزمایشی، با طرح  پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان دختر کمال­گرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال 1395 است. نمونه پژوهش 69 دانش­آموز دختر کمال گرا  بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. برای  جمع­آوری داده­ها، از مقیاس کمال گرایی بالینی استوبر، پرسش­نامه عملکرد اجتماعی-انطباقی سالملا-آرو و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی پرایس و همکاران استفاده شد. گروه­های آزمایش،  درمان­های  مثبت­نگر و  شناختی-رفتاری را در 10 جلسه  دریافت کردند و گروه کنترل مداخله­ای  نگرفت. نتایج  نشان داد که درمان های  مثبت نگر و  شناختی-رفتاری  در افزایش عملکرد اجتماعی-انطباقی  و کاهش  فرسودگی تحصیلی  دانش­آموزان کمال­گرا تأثیر دارد.  بین  اثربخشی  دو درمان  تفاوتی  به­دست نیامد. این یافته­ها بیان می­کند که درمان مثبت­نگر به اندازه درمان شناختی-رفتاری مؤثر است و می­توان از آن  به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد.
    کلید واژگان
    مثبت‌نگر
    شناختی –رفتاری
    عملکرد اجتماعی
    فرسودگی تحصیلی
    کمال‌گرایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
    استاد دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2018.702
    http://jsp.uma.ac.ir/article_702.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192079

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب