اثربخشی درمانهای شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا
(ندگان)پدیدآور
کیامرثی, آذرنریمانی, محمدصبحی قراملکی, ناصرمیکاییلی, نیلوفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمانهای مثبتنگر و شناختی-رفتاری بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا است. این پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر کمالگرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال 1395 است. نمونه پژوهش 69 دانشآموز دختر کمال گرا بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس کمال گرایی بالینی استوبر، پرسشنامه عملکرد اجتماعی-انطباقی سالملا-آرو و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی پرایس و همکاران استفاده شد. گروههای آزمایش، درمانهای مثبتنگر و شناختی-رفتاری را در 10 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای نگرفت. نتایج نشان داد که درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری در افزایش عملکرد اجتماعی-انطباقی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا تأثیر دارد. بین اثربخشی دو درمان تفاوتی بهدست نیامد. این یافتهها بیان میکند که درمان مثبتنگر به اندازه درمان شناختی-رفتاری مؤثر است و میتوان از آن به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد.
کلید واژگان
مثبتنگرشناختی –رفتاری
عملکرد اجتماعی
فرسودگی تحصیلی
کمالگرایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایراناستاد دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




