رابطه ویژگیهای روانشناختی (شخصیت وظیفهشناسی) و مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, جمالمحمدیان شریف, کویستاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای روانشناختی (شخصیت وظیفهشناسی) و پارامترهای صلاحیتهای حرفهای با اثر بخشی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دوره اول و دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر) در سال تحصیلی 93-1394 بود، که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، سه پرسشنامهی صلاحیتهای حرفهای معلمان، عامل شخصیت وظیفهشناسی نئو و پرسشنامه محققساخته اثربخشی معلمان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که صلاحیتهای حرفهای به تنهایی میتواند اثربخشی معلمان را پیشبینی کند، ولی شخصیت وظیفهشناسی به تنهایی نمیتواند اثربخشی معلمان را پیشبینی کند، اما با واسطهگری متغیر صلاحیت حرفهای میتواند اثر بخشی معلمان را پیشبینی کند. همچنین بخش دیگر یافتهها حاکی از آن بود که مؤلفهی شخصیت وظیفهشناسی قدرت کمی در پیشبینی مؤلفهی اثربخشی معلمان دارد، درحالیکه مؤلفهی صلاحیتهای حرفهای قدرت بالایی در پیشبینی اثربخشی معلمان دارند
کلید واژگان
ویژگیهای روانشناختیشخصیت وظیفهشناسی
صلاحیتهای حرفهای
اثربخشی معلمان
معادلات ساختاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستاندانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان




