نقش تعهد مذهبی و هوش فرهنگی در شکل گیری ابعاد هویت دانشآموزان دوره اوّل متوسطه
(ندگان)پدیدآور
زاهدی, بهمنمرادی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعهّد مذهبی و هوش فرهنگی در ابـعاد هـویّت دانشآموزان است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان مدارس دوره اوّل متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل تشکیل دادند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین جامعه آماری مدنظر 180 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطّلاعات سه پرسشنامه ابعاد هویّت، پرسشنامه تعهّد مذهبی و پرسشنامه هوش فرهنگی استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی(پیرسون و مدل معادلات ساختاری) و با کمک نرمافزار spss وLisrel  تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان دادند بین متغیر تعهّد مذهبی و هوش فرهنگی با ابعاد هوّیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه و استنباط کلی از مجموع مباحث این مطالعه عبارت است از اینکه، به هر میزان که دانشآموزان تعهّد بیشتری به مذهب نشان می دهند و از نظر هوش فرهنگی قوی و منعطف باشند، از نظر هویّتی، یکپارچه تر می باشند.
کلید واژگان
تعهد مذهبیهوش فرهنگی
ابعاد هویت
دانش آموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
مربی گروه الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی




