اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
پوررضوی, سیده صغریحافظیان, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برای کودکان و نوجوانان، به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاری نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانشآموز دبیرستانهای شهر ساری بودند . نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانشآموزان که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد
کلید واژگان
مهارتهای مثبت اندیشیسازگاری اجتماعی
هیجانی
تحصیلی
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامیاستادیار- دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری




