بررسی اثربخشی آموزش روش ایفای نقش بر مسئولیّتپذیری دانش-آموزان دختر اول دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
هلاجیان, مهدیهسعدیپور, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی ایفای نقش بر مسئولیّتپذیری دانشآموزان دختر اول دبیرستان است. این مطالعه از نوع آزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشآموزان دختر پایه ی اول مقطع متوسطه دولتی منطقه دو شهر تهران تشکیل میداد. به این صورت که از بین 35 دبیرستان دخترانه یک دبیرستان به تصادف انتخاب شد. این دبیرستان (هدی) دارای 6 کلاس پایه اول و 195 دانشآموز بود. پرسشنامهی مسئولیّتپذیری بر روی این 195 نفر اجرا شد. سپس 45 دانشآموزی که دارای یک نمره انحراف استاندارد پایینتر از میانگین بودند به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شد. روش ایفای نقش در 8 جلسه و هر جلسه یک ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد. در گروه کنترل اقدامی صورت نگرفت. مجدداً از هردو گروه پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد که روش ایفای نقش بر مسئولیّتپذیری دانشآموزان اثربخش بوده است. بنابراینمعلمان میتوانند برای افزایش مسئولیّتپذیری دانشآموزان از روش ایفای نقش استفاده کنند.
کلید واژگان
ایفای نقشمسئولیّتپذیری
دانشآموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی




