بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
علی پور, احمدکلانتریان, شهلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضربررسی ارتباط دست برتری با پیشرفتتحصیلی در دانش آموزان راهنمایی بوده است . بدین من ظور 901 دانشآموز ( 441 پسر و 460 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگینسنی 13 سال و 5 ماه (حداقل 11 وحداکثر 20 سال ) و با انحرافاستاندارد 1 سال و دو ماه که در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران درمدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. برای سنجش دستبرتری از پرسشنامه دستبرتری چاپمنو برای پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان در امتحانات کتبی نوبتاول دروس دینی، جغرافی، اجتماعی، ریاضی، املا، علوم، تاریخ، املایزبان، عربی و حرفه و فن استفاده شد . نتایج نشان داد که میزانغیرراستدستی (چپدستی ودوسوتوانی ) در دانش آموزان 16 درصداست و این میزان در دختران و پسران یکسان است . مقایسه میانگین کلینمرات دانش آموزان راست دست و غیر راست دست با استفاده از آزموننشان داد که نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معناداری با tیکدیگر ندارد . با این حال مقایسه معدل پیشرفت تحصیلی دو گروه دردروس دهگانه نشان داد که تنها در درس تاریخ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان غیر راست دست بیشتر از دانش آموزان راست دست استبنابراین دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت .(α=0,03)تحصیلی در دوره راهنمایی ندارد و والدین و اول یای دانشآموزان نبایدنگران راست دستی یا چپ دستی فرزندان خود باشند.
کلید واژگان
دست برتریپیشرفت تحصیلی
چپ دستی
راست دستی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهرانکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران




